IT SB RAS Cyclone

Lehký bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) typu Cyclone z dílny IT SB RAS (Institut Thermofyziky Sibiřské pobočky Ruské Akademie Věd) zastává roli zmenšeného technologického demonstrátoru vojenské výsadkové-transportní cykloptéry, tedy helikoptéry s rotorovými válci po stranách trupu. Po stranách přední a zadní části vřetenovitého trupu zmíněného stroje jsou instalovány dva páry rotorových válců, které připomínají kola vodního mlýnu. UAV typu Cyclone má vzletovou hmotnost a nosnost 10 až 20 kg. Výhledově by tento stroj měl být opatřen hybridním pohonem, který by mu měl zajistit vytrvalost přes 60 min. Mezi hlavní přednosti cykloptér před klasickými vrtulníky lze řadit menší hlučnost, lepší obratnost (díky schopnosti měnit vektor tahu nosného systému o 360°), menší celkové rozměry a použití zaplášťovaných rotorů. Pláště totiž rotorům těchto strojů zajišťují ochranu před poškozením při případném střetu s překážkou. Díky tomu se cykloptéry jeví jako ideální prostředek pro činnost v zastavěných oblastech a obtížně přístupných horských lokalitách. Dle předběžných výpočtů ale cykloptéry základními parametry překonávají též multikoptéry se shodným počtem nosných rotorů. Cykloptéra totiž k pohonu teoreticky potřebuje méně výkonnou pohonnou jednotku než mulikoptéra se shodnými rozměry a hmotností. Přitom má mít téměř dvojnásobnou nosnost. Cykloptéra navíc na rozdíl od klasických helikoptér a multikoptér může vzlétat a přistávat i na šikmé ploše. Na konci roku 2018 byl projekt UAV typu Cyclone schválen státním „Fondem pro pokročilé výzkumné projekty“, ruským protějškem americké agentury DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) založeným v roce 2012. Zahájení letových zkoušek této první cykloptéry ruské konstrukce bylo oznámeno dne 30. července 2020. Široké veřejnosti byl experimentální UAV typu Cyclone poprvé prezentován na výstavě Armija 2020, která se konala v srpnu toho samého roku na letišti Kubinka. Státní zkoušky UAV typu Cyclone jsou naplánovány na únor roku 2021. Teprve až po jejich završení bude zahájen vývoj obdobně koncipované výsadkové-transportní cykloptéry s kabinou pro šest osob. 1:1 rotorový systém pro tento stroj by přitom měl zkouškami v aerodynamickém tunelu projít ještě před koncem roku 2020. Prototyp výsadkové cykloptéry byl měl být postaven v roce 2024. Ministerstvo obrany přitom počítá s provozem výsadkových cykloptér ze země i z palub hladinových plavidel. Malé bezpilotní cykloptéry se navíc jeví jako vhodný prostředek pro provádění útoků na pozemní cíle a vzdušného průzkumu. Myšlenka cykloptéry přitom není úplně nová. Vůbec první takový vzdušný prostředek totiž vyprojektoval a postavil již v roce 1909 ruský konstruktér Evgeny Sverchov. První funkční prototypy nicméně vznikly až na počátku 21. století.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot)

Pohon:       ?   

Výzbroj:     žádná

 

 

 

TTD:     
Průměr rotorů: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 60 kg
Max. užitečné zatížení: 10 až 20 kg
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 22.9.2020