Xian YY-20A/B

Typ:  speciální modifikace středně těžkého strategického transportního letounu typu Y-20A/B zastávající poslání vzdušného tankeru

Určení:  primárně poskytování pohonných hmot vojenským letounům za letu, sekundárně přeprava nákladu a osob

Odlišnosti modelu YY-20A od letounu Y-20A:

- instalace snímatelné přídavné palivové nádrže v nákladovém prostoru. Po její demontáži tento model může sloužit k přepravě nákladu nebo osob.

- instalace vřetenovitých kontejnerů s tankovacími jednotkami typu RDC-3, které jsou opatřeny výsuvnými hadicemi se záchytným „košem“, pod vnějšími panely křídla. K spodní ploše křídla jsou přitom zmíněné tankovací jednotky připevněny za pomoci nízkých pylonů.

- instalace třetí tankovací jednotky, která je rovněž opatřena výsuvnou hadicí se záchytným „košem“, na břichu zadní části trupu, přímo před záďovými nákladovými vraty s nájezdovou rampou

- instalace hranatého krytu se soustavou TV a IČ kamer, která umožňuje operátorovi sledovat činnost tankovacího zařízení za letu, na břichu zadní části trupu, přímo před prostřední tankovací jednotkou

- přítomnost bílých čar na břichu zadní části trupu. Zmíněné čáry zastávají funkci referenčních značek, které pilotům velkých letounů usnadňují napojení na tankovací hadici.

- odlišný tvar krytů hlavních podvozků. Kryty hlavních podvozků tohoto modelu mají plochý a nikoliv vyboulený hřbet a ostrou a nikoliv zaoblenou zadní hranu. Tento zásah do konstrukce přitom snižuje turbulentní proudění v dolní polovině zadní polosféry, které by jinak pilotovi letounu příjemce komplikovalo napojení na záchytné zařízení tankovací hadice.

Historie:  Vzdušný tanker typu YY-20A, který není jiným, než modifikací středně těžkého čtyřmotorového proudového strategického transportního letounu typu Y-20A, vznikl jako nástupce vzdušných tankerů typu H-6U/DU (Badger) a Il-78 (Midas). Důvodem vzniku tohoto stroje se stala nejen skutečnost, že letouny typu H-6U/DU (Badger) a Il-78 (Midas) nesplňují současné požadavky PLAAF na vzdušný tanker, ale též skutečnost, že byly do výzbroje PLAAF zařazeny jen ve velmi omezeném počtu. Letoun typu H-6U/DU (Badger) přitom není ničím jiným, než modifikací středně těžkého dvoumotorového strategického bombardovacího letounu typu H-6 (Badger), který zase není ničím jiným, než licenční kopií sovětského letounu typu Tu-16 (Badger A), jehož původ lze vystopovat v 50. letech 20. století. Zmíněný stroj vznikl v počtu pouhých cca 20-ti exemplářů. Zatímco cca 12 z nich bylo vyrobeno nově (model H-6U), zbylých cca 8 těchto strojů vzniklo konverzí raketonosců typu H-6D (model H-6DU). Díky omezené zásobě paliva a poněkud „žíznivým“ motorů ale letoun typu H-6U/DU (Badger) může jiným letounům za jeden operační let předat pouhých 18 500 kg paliva. Tankovací systém tohoto stroje navíc není kompatibilní s tankovacím systémem čínských modifikací bojového letounu 4. generace typu Su-27/-30 (Flanker), natož pak s tankovacím systémem bojového letounu 5. generace typu J-20 (Fagin). Naproti tomu letoun typu Il-78 (Midas), který v letech 2014 až 2016 ČLR dodala v počtu tří exemplářů Ukrajina, dokáže za jeden operační let jiným letounům předat až 57 720 kg. Kromě toho mohou jeho služby využívat i letouny řady Su-27/-30 (Flanker). Provoz letounů typu Il-78 (Midas) u PLAAF ale sužovaly nemalé problémy s údržbou. Zmíněné stroje bylo totiž nutné odesílat ke generálním opravám až na Ukrajinu, která byla navíc dne 24. února 2022 napadena Ruskem. Zatímco letouny typu H-6U/DU (Badger) PLAAF používalo k podpoře letounů řady J-10 (Firebird), služby letounů typu Il-78 (Midas) využívaly letouny typu Su-30MKK/MK2 (Flanker G variant 1/2), J-11B (Flanker L variant 1), J-15 (Flanker K) a J-16 (Flanker N). Letoun typu YY-20A je opatřen třemi tankovacími jednotkami s výsuvnými hadicemi se záchytným „košem“. Dvě z nich jsou přitom umístěny uvnitř vřetenovitých kontejnerů, které jsou připevněny k spodní ploše vnějších částí křídla. Ta třetí se zase nachází na břichu zadní části trupu, přímo před plně zachovanými záďovými nákladovými vraty s nájezdovou rampou. Díky tomu lze vzdušný tanker typu YY-20A v případě potřeby používat též k přepravě nákladu a osob, tedy po předchozím vyjmutí přídavné palivové nádrže z nákladového prostoru. Tankovací systém tohoto stroje je přitom kompatibilní s tankovacím systémem taktických bojových letounů typu J-10A (Firebird A), J-10S, J-10C (Firebird C), J-16 (Flanker N) a J-20 (Fagin), strategického bombardovacího letounu typu H-6N (Badger) a AWACS speciálů typu KJ-200GA (Moth) a KJ-500A. K tankování bombardovacích letounů a AWACS speciálů přitom podle všeho slouží prostřední tankovací jednotka. Naproti tomu taktické bojové letouny mohou využívat všechny tři tankovací jednotky. Jiným letounům přitom tankovací speciál typu YY-20A, který lze považovat za čínský protějšek evropského tankovacího speciálu typu A330 MRTT, může předat až 75 000 kg paliva. První prototyp tohoto stroje (787) byl poprvé vyfotografován, komerčním satelitem, v listopadu roku 2018. Do oblak se první prototyp letounu typu YY-20A údajně napoprvé vydal dne 5. prosince 2018. V červenci roku 2019 byl zaregistrován, satelitem, druhý prototyp tohoto stroje. V lednu roku 2021 byl zalétán další exemplář tankovacího speciálu typu YY-20A, podle všeho první sériový stroj. Ze snímku, který pochází z května toho samého roku, je patrné, že PLAAF převzalo svůj první letoun typu YY-20A. Provozovatelem všech letounů tohoto typu se stala 13. divize PLAAF, která provozuje též importované vzdušné tankery typu Il-78 (Midas) ruské výroby. Ty ale v souvislosti s příchodem letounů typu YY-20A již na konci roku 2021 prošly konverzí na transportní stroje. V současnosti se na inventáři 13. divize nachází nejméně 13 letounů typu YY-20A, jeden prototyp (786?) a nejméně 12 sériových strojů (20554, 20841 až 20845, 20847, 20848, 20849, 20940, 20945 a 20947). V listopadu roku 2021 se vzdušný tanker typu YY-20A poprvé zapojil do pravidelných cvičení, v rámci kterých jsou podnikány provokativní lety v těsné blízkosti vzdušného prostoru ostrovního Taiwanu (ČLR považovaného za vzbouřeneckou provincii). Široké veřejnosti byl tankovací speciál typu YY-20A poprvé prezentován na Airshow China 2022, která se konala v listopadu roku 2022 v Zhuhai, a to jak staticky, tak i v rámci letové ukázky. Model YY-20A ale představuje pouze prozatímní řešení na přechodové období, než bude k dispozici model YY-20B, jehož pohon obstarávají motory typu WS-20 čínské konstrukce. Motory typu WS-20 přitom mají mít v porovnání s motory typu WS-18 (kopie ruského typu D-30KP-2), které pohání model YY-20A, nižší spotřebu. Díky tomu bude model YY-20B za jeden operační let moci předat jiným letounům více paliva než model YY-20A. Vývoj tohoto modelu se ale zatím ještě nachází v prototypovém stádiu.

Verze:

YY-20A – první výše popsaná modifikace letounu typu YY-20. Tento model vychází z transportního letounu typu Y-20A a je poháněn čtveřicí dvouproudových motorů typu WS-18.

YY-20B – pokročilá modifikace letounu typu YY-20. Tento model vychází z transportního letounu typu Y-20B a vyznačuje se instalací dvouproudových motorů typu WS-20 čínské konstrukce uvnitř znatelně mohutnějších křídelních gondol. Prototyp letounu typu YY-20B byl poprvé identifikován v listopadu roku 2021, na satelitním snímku podnikového letiště společnosti XAC. Do dnešních dnů byly postaveny nejméně dva prototypy tohoto modelu (7813 a ?).

Vyrobeno:  nejméně 2 prototypy a nejméně 12 sériových exemplářů modelu YY-20A a nejméně 2 prototypy modelu YY-20B

Uživatelé:  ČLR (PLAAF)

 

YY-20A

 

Posádka:    ?

Pohon:       čtyři dvouproudové motory typu WS-18 (kopie ruského typu Aviadvidatěl D-30KP-2) s max. tahem po 12 500 kp

Radar:        navigační radiolokátor blíže nespecifikovaného typu, instalovaný ve špici trupu

Vybavení:   - obranné: výstražný RL systém, výstražný laserový systém a výmetnice klamných RL/IČ cílů (po jednom páru na břichu přední a na bocích zadní části gondol hlavních podvozků)

Kapacita:    75 000 kg paliva

Výzbroj:     žádná


 

TTD:     
Rozpětí křídla: 50,35 m
Délka:   47,05 m
Výška: 15,07 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 17.3.2024