Weixin Aerospace Vector-5

Sedmimístný eVTOL typu Vector-5 z dílny společnosti Weixin Aerospace (Vision Aeronautics) z Xianu, která byla založena v roce 2023, slouží k městské a příměstské dopravě cestujících. Drak tohoto stroje je z více než 60-ti % zhotoven z kompozitu. Zbytek připadá na kovové konstrukční materiály. eVTOL typu Vector-5 je koncipován jako hornoplošník s krabicovitým trupem, přímým křídlem s lichoběžníkovým půdorysem a náběžnou hranou s kladným a odtokovou hranou se záporným úhlem šípu a zdvojenými ocasními plochami. Ocasní plochy tohoto stroje se přitom sestávají z jedné hornoplošně uspořádané lichoběžníkové vodorovné plochy (VOP) s náběžnou hranou s kladným úhlem šípu a přímou odtokovou hranou a jedné zdvojené obdélníkové svislé plochy (SOP) a zaujímají vzájemné uspořádání do tvaru písmene „H“. Instalace svislé ocasní plochy eVTOLu typu Vector-5 se tedy nahází na koncích ocasní plochy vodorovné. Trup tohoto stroje ukrývá sedmimístnou kabinu s uspořádáním 2 + 5. Zda se jedná o pilotovaný nebo autonomní stroj, není ale známo. Pod křídlem eVTOLu typu Vector-5 se nachází instalace dvou štíhlých horizontálních vřetenovitých nosníků. Na obou koncích každého z nich, před a za křídlem, je instalována dvojice malých dvoulistých souosých nosných rotorů. Zatímco jeden z nich se vždy nachází nad, ten druhý je umístěn pod koncem nosníku. Ty přitom tomuto stroji umožňují vzlétat a přistávat kolmo. Pohon eVTOLu typu Vector-5 při horizontálním letu zase obstarávají tři vrtule. Zatímco jedna z nich má tlačné uspořádání a nachází se na konci trupu, zbylé dvě z těchto vrtulí mají tažné uspořádání a jsou instalovány v čele štíhlých vřetenovitých gondol, které jsou uchyceny ke koncům křídla. Každou vrtuli tohoto stroje roztáčí jeden elektromotor. Pohon eVTOLu typu Vector-5 tedy zajišťuje celkem 11 elektromotorů, 8 při kolmém vzletu a přistání a 3 při horizontálním letu. Jejich napájení obstarávají palubní baterie. K vzletu a přistání tento stroj využívá pevný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Všechny tři podvozky eVTOLu typu Vector-5 jsou přitom opatřeny aerodynamickými kryty. Zatímco instalace příďového podvozku se nachází pod špicí trupu, hlavní podvozky tohoto stroje jsou uchyceny k okrajům břicha střední partie trupu. Stavbě reálného prototypu eVTOLu typu Vector-5 předcházely testy zmenšeného bezpilotního demonstrátoru. Ten se přitom do oblak napoprvé vydal dne 24. října 2024. V současnosti se vývoj tohoto stroje nachází ve fázi montáže prototypu.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  zmenšený bezpilotní demonstrátor, rozestavěn jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:   ?

Pohon:       11 elektromotorů neznámého typu

Kapacita:    sedm pasažérů

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 15,5 m
Délka:   11,0 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: 2 320 kg
Max. vzletová hmotnost: 3 000 kg
Užitečné zatížení: 680 kg
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    400 km
Vytrvalost: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 13.4.2025