RosAeroSystems Au-12

Dvoumístná nezpevněná heliová víceúčelová vzducholoď typu Au-12 z dílny společnosti RosAeroSystems slouží zejména k výcviku pilotů. Kromě toho lze tento stroj používat též pro monitorování silniční dopravy, hlídkovou činnost nad městskou zástavbou, vzdušnou inspekci vedení vysokého napětí a potrubního vedení, vzdušné snímkování a filmování, záchrannou a pátrací činnost a propagační činnost. Doutníkovité tělo vzducholodi typu Au-12 má obdobný tvar jako tělo menší jednomístné vzducholodi typu Au-11. Vykazuje však o poznání větší délkou (31,40 m vs 27,65 m) a objemem (996 m3 vs 669 m3). Se svým předchůdcem v podobě typu Au-11 má vzducholoď typu Au-12 společné též nosné médium a v neposlední řadě též instalaci balonetu (s objemem 312 m3) uvnitř těla, stejně jako instalaci čtyř lichoběžníkových ocasních stabilizačních ploch. Ty ale zaujímají vzájemné uspořádání do tvaru písmene „X“, zatímco ocasní stabilizační plochy vzducholodě typu Au-11 jsou uspořádány do tvaru kříže. Odlišná je též konstrukce gondoly a pohonná jednotka. První ze čtyř exemplářů vzducholodě typu Au-12 (F-03VS) vešel ve známost pod názvem Voliris-900 a poprvé vzlétl v roce 2002. Zmíněný stroj vzešel z kontraktu národního aeroklubu Francie a byl opatřen dvoumístnou gondolou francouzské výroby. Gondola vzducholodě Au-12 Voliris-900 se svým vzezřením nápadně podobá trupu lehkého vrtulníku. Zatímco příď zmíněné gondoly ukrývá bohatě zasklenou dvoumístnou kabinu posádky se sedadly uspořádanými vedle sebe, na její zádi se nachází instalace pohonné jednotky v podobě jednoho 100 hp pístového motoru typu Rotax 912 rakouské výroby. Ten přitom roztáčí jednu třílistou tlačnou vrtuli a jeden pětilistý rotor, který se nachází uvnitř širokého vertikálního válcovitého „tunelu“ procházejícího středem gondoly v oblasti mezi kabinu posádky a instalací vlastní pohonné jednotky. Další dva exempláře vzducholodě typu Au-12, Au-12M-1 Sič (RF-28975) a Au-12M-2 Sterch (RF-28976), byly postaveny v letech 2004 a 2005. Oba zmíněné stroje vzešly ze zakázky Státního dopravního inspektorátu (GAI) Ministerstva vnitřních věcí (MVD) Ruska a od prvního exempláře vzducholodě typu Au-12 se v mnohém odlišovaly. Konkrétně obdržely tělo s větší délkou (34,00 m) a objemem (1 250 m3) a zcela novou gondolu s bohatě zasklenou dvoumístnou tandemově uspořádanou kabinou vpředu a jedním 100 hp motorem typu Rotax 912 vzadu. Ten roztáčí dvojici tažných vrtulí. Jejich instalace se přitom nachází uvnitř otočných (do vertikální polohy) prstencovitých plášťů, které jsou uchyceny k bokům zádě gondoly. Zmíněné pláště přitom zvyšují tah, usměrňují proudění vzduchu za vrtulemi, snižují hladinu hluku uvnitř gondoly a neposlední řadě též zabezpečují ochranu vrtulí před střetem s cizorodými předměty. Posláním vzducholodí Au-12M-1 Sič a Au-12M-2 Sterch se stalo prověření efektivity této techniky jako součásti systému pro monitorování silniční dopravy „Start“, který měl podávat včasnou výstrahu před dopravními kalamitami. K tomuto účelu ale ani jedna z nich nakonec nebyla nikdy využívána. Poslední, čtvrtý, exemplář vzducholodě typu Au-12 byl opět dokončen ve „zvětšené“ verzi Au-12M. Zmíněný stroj vešel ve známost jako Au-12M-3 Thai a poprvé vzlétl v roce 2006. Jeho provozovatelem se stala thajská společnost AirshipAsia. Ta jej ale využívá více než sporadicky. Dne 28. listopadu 2006 se vzducholoď typu Au-12 zapsala do dějin jako historicky vůbec první vzdušný prostředek této kategorie ruské konstrukce, který obdržel oficiální certifikát o letové způsobilosti v civilním provozu.

Verze:

Au-12 Voliris-900 – první modifikace vzducholodě typu Au-12 s menším tělem a gondolou francouzské výroby. Jediný exemplář tohoto modelu vznikl v roce 2002.

An-12M – pokročilá modifikace vzducholodě typu Au-12 s výrazně robustnějším tělem a gondolou ruské výroby. Tento model vznikl, v letech 2004 až 2006, v počtu tří exemplářů.

Vyrobeno:  čtyři exempláře (jeden exemplář modelu Au-12 a tři exempláře modelu Au-12M)

Uživatelé:  Francie (model Au-12), Rusko (model Au-12M) a Thajsko (model Au-12M)

 

 

Au-12M

 

Posádka:    jeden pilot a

Pohon:       jeden pístový motor typu Rotax 912 rakouské výroby s max. výkonem 100 hp

Nosnost:    jeden cestující a náklad do celkové hmotnosti 130 kg

                                                                                         

 

TTD:     
Délka těla: 34,00 m 
Max. průměr těla:   8,47 m
Výška: 10,74 m
Objem: 1 250 m3
Prázdná hmotnost: 780 kg
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: 100 km/h
Max. dostup:   1 500 m
Max. dolet:    350 km
Vytrvalost: 6 hod

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 26.2.2014