Ch-101/-102

Typ:  strategická letecká protizemní řízená střela s plochou dráhou letu kategorie stealth

Určení:  ničení důležitých rozměrných stacionárních pozemních cílů s předem známými souřadnicemi

Vyvinul:  Raduga

Verze:

Ch-101 – modifikace střely typu Ch-101 s instalací 400 kg konvenční bojové hlavice

Ch-102 – modifikace střely typu Ch-101 s instalací 250 tk jaderné bojové hlavice 

Historie:  Vývoj perspektivního nástupce podzvukové strategické řízené střely s plochou dráhou letu typu Ch-55 (AS-15 Kent), která se v roce 1983 stala hlavní zbraní strategických raketonosných a bombardovacích letounů typu Tu-95MS (Bear H) a Tu-160 (Blackjack A), v podobě těžké hypersonické střely typu Ch-90 (AS-X-21) byl zahájen v polovině 80. let. Již v roce 1992 ale celý program Ch-90 (AS-X-21) zastavily rozsáhlé škrty ve zbrojním rozpočtu, což byl jeden z mnoha důsledků těžké ekonomické krize, která na počátku 90. let zachvátila všechny postsovětské státy, včetně Ruska. Protože bylo více než zřejmé, že střela typu Ch-55 (AS-15 Kent) nebude, díky rychlým pokrokům ve vývoji prostředků PVO, dlouho představovat efektivní prostředek pro ničení strategicky významných pozemních cílů, v polovině 90. let se v konstrukční kanceláři Raduga rozeběhly práce na nové technicky méně komplikované strategické letecké řízené střele této kategorie. Zmíněná střela vešla ve známost jako Ch-101 v modifikaci s instalací konvenční bojové hlavice, resp. jako Ch-102 v modifikaci s instalací jaderné bojové hlavice, a obdržela identické uspořádání jako její předchůdce v podobě střely typu Ch-55 (AS-15 Kent). Konstrukční tým Radugy tedy střelu typu Ch-101/-102 opatřil štíhlým sklápěcím křídlem a sklápěcími ocasními plochami, jednou svislou a dvěma vodorovnými s výrazným záporným vzepětím. V konstrukci této zbraně ale našly ve větší míře uplatnění technologie stealth. To se mimo jiné promítlo též do tvaru těla, které má trojúhelníkový průřez. Pohon střely typu Ch-101/-102 obstarává malý dvouproudový motorek. Ten je umístěn, stejně jako pohonná jednotka střely typu Ch-55 (AS-15 Kent), uvnitř válcovité gondoly, která se vysouvá z břicha zadní části trupu. Poprvé byla střela typu Ch-101 údajně vypuštěna v říjnu roku 1998, a to poblíž Achtubinska z křídelního závěsníku modifikovaného letounu typu Tu-95MS (Bear H). Střelecké zkoušky v Achtubinsku pokračovaly až do roku 2002. Rozhodnutí o sériové výrobě této zbraně padlo v říjnu roku 1999. Produkci střely typu Ch-101/-102 přitom dostal na starost závod ze Smolenska. Zatímco dle některých zdrojů se sériová výroba této zbraně rozeběhla již v roce 2002, dle jiných zdrojů se tomu nestalo dříve než po roce 2010. Do výzbroje VVS byla střela typu Ch-101/-102 údajně zařazena v roce 2013. Poprvé byla tato zbraň bojově nasazena, v konvenční verzi Ch-101, dne 17. listopadu 2015, a to v rámci protiteroristické operace v Sýrii. Tehdy přitom dvojice letounů typu Tu-160 (Blackjack A) odpálila 16 střel typu Ch-101 na pozice Islámského státu (IS). Dalších 16 těchto střel bylo na cíle nacházející se na území ovládaném IS odpáleno, dvojicí letounů typu Tu-160 (Blackjack A), 19. dne toho samého měsíce. Závěrečný útok dvojice letounů typu Tu-160 (Blackjack A) na pozice IS se konal 20. listopadu 2015. Tehdy bylo vypuštěno rovněž 16 střel typu Ch-101. Jedním z důvodů použití střely typu Ch-101 v Sýrii se bezesporu stala demonstrace síly. Tím druhým bylo otestování této zbraně na reálném bojišti. Nasazení tak pokročilé a drahé zbraně, jakou je střela typu Ch-101, totiž nemělo z vojenského hlediska v konfliktu tohoto typu své opodstatnění.

Uživatelé:  pouze Rusko

Nosič:  Tu-95MSM - 8 ks a Tu-160 (Blackjack A) - 12 ks

Způsob navedení:  inerciální systém (autopilot) s elektro-optickým korekčním systémem (navádění v počáteční a střední fázi letu) a pasivní TV samonaváděcí hlavice (navádění v koncové fázi letu)

Pohon:  jeden dvouproudový motor typu RD-95TM-300 s tahem cca 360 kp

Bojová hlavice:  Ch-101: konvenční o hmotnosti 400 kg; Ch-102: jaderná o síle 250 tk

 

 

 

TTD:     
Délka: 7,45 m
Průměr těla:   cca 750 mm
Rozpětí křídla: cca 4,40 m
Startovací hmotnost: 2 200 - 2 400 kg
Max. rychlost: 900 - 970 km/h
Min. letová výška: 30 až 70 m
Max. letová výška: 6 000 m
Dosah:  5 000 - 5 500 km

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 25.1.2016