Technoregion TR-301

Typ:  pokročilá modifikace lehkého víceúčelového letounu s krátkým vzletem a přistáním (STOL) typu An-2 (Colt); tento model vzešel z  modernizačního programu letounů řady An-2 (Colt)

Určení:  přeprava osob a nákladu na místních linkách

Odlišnosti od letounu An-2 (Colt):

- odlehčená konstrukce draku o 450 kg demontáží spodního křídla (tento model je řešen jako vzpěrový hornoplošník a nikoliv jako dvouplošník)

- modifikované přístrojové vybavení pilotní kabiny instalací nových navigačních přístrojů a nového autopilota (to umožnilo zredukovat počet pilotů ze dvou na jednoho)

- instalace modifikovaného motoru typu AŠ-62IR se sníženou spotřebou paliva o 20 % (toho bylo docíleno náhradou karburátoru přímým vstřikem paliva)

Historie:  V roce 2014 se ruská společnost PKK Technoregion, která sídlí v Krásnodarském kraji, z vlastní iniciativy rozhodla vstoupit na trh s vlastním modernizačním balíčkem pro legendární jednomotorové pístové víceúčelové hornoplošníky řady An-2 (Colt). Tomu se stalo několik roků poté, co si svůj veřejný debut odbyly prototypy An-2-100 a An-2MS (TVS-2MS) vzešlé z modernizačního programu ukrajinské společnosti GP O.K. Antonov a ruského institutu SibNIA (Sibiřský vědecko-výzkumný ústav letectví). Zatímco modernizační programy An-2-100 a An-2MS (TVS-2MS) byly vystavěny zejména na náhradě původní pohonné jednotky v podobě 1 000 hp pístového motoru AŠ-62IR motorem turbovrtulovým, konstrukční tým společnosti Technoregion, která již tehdy měla 20 let zkušeností s provozem a servisem letounů řady An-2 (Colt), se rozhodla k této problematice přistoupit z jiného pohledu. Dvouplošné křídlo letounu typu An-2 (Colt) sice poskytovalo, díky velmi nízkému plošnému zatížení, vynikající vzletové a přistávací charakteristiky při činnosti z nezpevněných ploch, jakými jsou různá polní letiště, na území Ruska byly však tyto stroje již tehdy provozovány vesměs z letišť s upravenou VPD. A pro činnost z upravených VPD bylo plošné zatížení na křídlo letounu typu An-2 (Colt) nadbytečně nízké. Technici společnosti Technoregion se proto rozhodli modernizační program letounu typu An-2 (Colt), který dal za vznik modelu TR-301, vystavět na demontáži spodního křídla. Náhrada spodního křídla jednoduchými vzpěrami trubkové konstrukce podepírajícími zachované horní křídlo totiž sebou přinesla úsporu hmotnosti o nějakých 450 kg, a tedy i vzrůst nosnosti. Demontáž spodního křídla bylo navíc možné provést bez jakýchkoliv zásahů do původní konstrukce horního křídla. Konstrukce horního křídla letounu typu An-2 (Colt) je totiž značně předimenzovaná, jak ukázaly výpočty. Demontáží spodního křídla přitom letoun typu An-2 (Colt) nepřišel o schopnosti STOL. K rozjezdu při vzletu v konfiguraci s max. vzletovou hmotností totiž letounu typu TR-301 postačuje pouhých 400 m, zatímco délka dojezdu při přistání tohoto stroje činí pouhých 300 m. Modernizovaný TR-301 zachovává též instalaci původního motoru. Motor tohoto modelu ale obdržel přímé vstřikování na místo karburátoru, což sebou přineslo pokles spotřeby paliva o celých 20 %. Palivem se stal klasický 95-ti oktanový automobilový benzín. Změn doznalo též přístrojové vybavení pilotní kabiny. Jeho součástí se staly nové navigační přístroje a nový autopilot. Díky tomu bylo možné zredukovat počet pilotů na jednoho, což uvolnilo sedadlo druhého pilota pro dalšího cestujícího. Na přání zákazníka se součástí modernizačního balíčku TR-301 může stát též renovace draku a aplikace nového finálního nástřiku, generální oprava motoru a vrtule, repasování elektroinstalace, renovace interiéru či přestavba interiéru kabiny na VIP salon. Společnost Technoregion se přitom rozhodla modernizaci letounů typu An-2 (Colt) na model TR-301 nabízet jak ve formě dodávek již hotových letounů, tak i dodávek konverzích setů. Prototyp modernizovaného TR-301 (RA-40728) byl opatřen VIP interiérem s dvojicí křesel, stolkem, chladničkou, bufetem s mikrovlnnou troubou a chemickou toaletou a certifikát o letové způsobilosti obdržel, do Jižního MTO Rosaviacie, dne 22. ledna 2015. Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl v srpnu toho samého roku na moskevské airshow MAKS 2015. Mezitím konverzí na model TR-301 prošel ještě jeden letoun typu An-2 (RA-40462). Zmíněný stroj byl přitom certifikován dne 7. července 2015. V současnosti je letoun TR-301 (RA-40462) používán k lesnické hlídkové činnosti na území Permského kraje. Na podzim roku 2015 byly započaty práce na konverzi dalšího letounu typu An-2 (Colt) na jednoplošný TR-301.

Verze:  -

Vyrobeno:  dva exempláře (oba vznikly konverzí sériových An-2)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden pístový motor typu Švecov AŠ-62IR s max. výkonem 1 000 hp

Radar:        žádný        

Kapacita:  10 osob

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 18,18 m 
Délka:   12,74 m
Výška: 4,13 m
Prázdná hmotnost: 2 900 až 3 000 kg
Max. vzletová hmotnost: 4 300 kg
Max. rychlost: 250 km/h
Praktický dostup:   4 200 m
Max. dolet:    1 800 km

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 12.11.2013