Technoavia SP-55M Slava

Typ:  pokročilá modifikace speciálního sportovního akrobatického letounu typu Jak-55M

Určení:  předvádění letecké akrobacie na leteckých přehlídkách, účast na soutěžích v letecké akrobacii a výcvik pilotů v letecké akrobacii

Odlišnosti od letounu Jak-55M:

- instalace silnějšího motoru typu M-14Ch, který roztáčí třílistou vrtuli typu MTV-9B/C/L250-21, uvnitř nezměněné přídě trupu na místo motoru typu M-14P

- instalace dvoudílného překrytu pilotní kabiny sestávajícího se z pevného čelního štítku a odsuvného (směrem dozadu) krytu, který plynule přechází ve vyvýšený hřbet zadní části trupu (naproti tomu pilotní kabina Jaku-55M byla opatřena třídílným polokapkovitým překrytem vystupujícím nad hřbet trupu)

- instalace nové svislé ocasní plochy (SOP) s hranatou odtokovou hranou (na místo zaoblené)

Historie:  Na konci 90. let se konstrukční tým společnosti Technoavia V.P. Kondratjeva pustil do prací na projektu pokročilé modifikace jednomístného sportovního akrobatického speciálu typu Jak-55M z dílny OKB A.S. Jakovleva. Zmíněný stroj vešel ve známost pod označením SP-55M Slava a od svého vývojového předchůdce se odlišoval zejména tvarem trupu v oblasti za pilotní kabinou a tvarem SOP. Kromě výše uvedeného obdržel instalaci motoru typu M-14Ch, který nebyl ničím jiným, než modifikací motoru typu M-14P, pohonné jednotky Jaku-55M, schopnou roztáčet vrtule řady MTV-9. Prototyp letounu typu SP-55M se do oblak poprvé vydal v srpnu roku 2000. Produkci tohoto stroje dostal na starost závod SmAZ ze Smolenska. Kompletace prvních pěti sériových SP-55M zde přitom započala již v lednu roku 2001. Svůj veřejný debut si tento typ letounu odbyl v srpnu téhož roku, na moskevské airshow MAKS 2001. Provozovatelem prvního sériového exempláře akrobatického speciálu typu SP-55M (RA-44547) se přitom stal, v roce 2002, West London Air Club, který sídlí na letišti White Waltham. Do dnešních dnů brány smolenského závodu SmAZ opustilo nejméně 15 těchto strojů.

Verze:  -

Vyrobeno:  15+ sériových strojů

Uživatelé:  Francie, Rusko, USA a Velká Británie

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:        jeden pístový motor typu Vedenějev M-14Ch s max. výkonem 400 hp

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 8,10 m 
Délka:   7,29 m
Výška: 2,20 m 
Prázdná hmotnost: 689 kg
Max. vzletová hmotnost: 839 kg
Max. rychlost: 360 km/h
Praktický dostup:   4 000 m
Max. dolet:    769 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 19.5.2015