Mjasiščev (Iljušin) Il-96-400TZ

 

Typ:  speciální vojenská modifikace civilního velkokapacitního nákladního letounu typu Il-96-400T zastávající roli vzdušného tankeru

Určení:  poskytování pohonných hmot za letu bojovým letounům

Odlišnosti od letounu Il-96-400T:

- instalace čtyř přídavných nádrží s dalšími cca 70 t paliva uvnitř nákladového prostoru

- instalace tankovací jednotky typu UPAZ-1 na zádi trupu

Historie:  Dne 6. ledna 2015 Ministerstvo obrany Ruska uzavřelo kontrakt se společností UAC (United Aircraft Corporation), která od února roku 2006 koordinuje vývoj a výrobu letecké techniky na území Ruska, na dodávku dvou vzdušných tankerů typu Il-96-400TZ. Tento stroj přitom není ničím jiným, než modifikací civilního nákladního letounu typu Il-96-400T. Základem obou vzdušných tankerů typu Il-96-400TZ se stane první a třetí sériový Il-96-400T (RA-96101 a -96103). Zmíněné stroje jsou nyní ve vlastnictví leasingové společnosti Ilyushin Finance Co. (IFK), která je do léta roku 2013 pronajímala aerolinkám Polet. Od té doby se nacházejí na skladě výrobního závodu VASO z Voroněže. UAC přitom oba zmíněné letouny od IFK odkoupí za 4,63 mld. rublů. Zatímco letoun Il-96-400T (RA-96103) UAC převezme do konce roku 2015, předání letounu Il-96-400T (RA-96101) bude uskutečněno do konce roku 2016. Konverzí na vzdušný tanker oba zmíněné stroje projdou v prostorách voroněžského výrobního závodu VASO na základě dokumentací vypracovaných EMZ V.M. Mjasiščeva. Termín předání obou objednaných letounů typu Il-96-400TZ byl přitom stanoven do konce roku 2018. Dle vyjádření technického ředitele závodu VASO by však tyto stroje mohly být dokončeny již v letech 2016 a 2017. Letoun typu Il-96-400TZ bude moci jiným letounům předat celkem 65 t paliva ve vzdálenosti 3 500 km od domovské základny. Naproti tomu letoun typu Il-78M (Midas B), jediný specializovaný vzdušný tanker, který se nyní nachází ve stavu Ruského VVS, může jiným letounům předat do 40-ti t paliva ve vzdálenosti 3 000 km od základny.

Verze:  -

Vyrobeno:  objednány dva exempláře (jejich základem se stanou sériové Il-96-400T)

Uživatelé:  zatím žádní (Ruské VVS)

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:        čtyři dvouproudové motory typu Aviadvigatěl PS-90A1 s max. tahem po 17 400 kp

Radar:         povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu

Kapacita:    cca 70 t paliva

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 60,11 m 
Délka:   63,94 m
Výška: 15,72 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 1.4.2015