Suchoj SuperJet 100SV  

 

Typ:  modifikace středně těžkého dopravního letounu typu SuperJet 100-95 s prodlouženým trupem

Určení:  doprava osob na místních a středně dlouhých linkách

Odlišnosti od letounu SuperJet 100-95:

- instalace nového centroplánu s větší délkou. To umožnilo do kabiny cestujících umístit dalších pět řad sedadel.

- instalace dalších nouzových výstupů na bocích trupu, v oblasti nad křídlem

- instalace přepracovaného křídla se zesílenou konstrukcí, větším rozpětím a plochou, větší aerodynamickou jemností (18,0 vs 16,5) a winglety na koncích

- instalace modifikovaných motorů typu SaM146 se systémem automatické regulace

- instalace modifikovaného podvozku se zesílenou konstrukcí

Historie:  Protože z výsledků průzkumu vyplynulo, že na celosvětovém trhu bude do roku 2032 poptávka po 3 500 až 3 600 dopravních letounech s přepravní kapacitou 80 až 120 osob, v roce 2015 se společnost Suchoj pustila do vývoje středně těžkého dvoumotorového proudového regionálního dopravního letounu typu SuperJet 100-95 s prodlouženým trupem. Do prodloužené kabiny zmíněného modelu, který vešel ve známost jako SuperJet 100SV (zpočátku byl však znám jako SuperJet 130NG), bude přitom možné umístit sedadla pro 110 až 125 osob. Dolet SuperJetu 100SV se 125-ti osobami na palubě bude činit 3 700 km. Naproti tomu model SuperJet 100-95 disponuje přepravní kapacitou 95 až 98 osob a doletem s max. zatížením 3 080 km. Kuli urychlení vývoje a snížení vývojových a výrobních nákladů bude konstrukce prodlouženého SuperJetu 100SV v maximální míře unifikovaná s konstrukcí standardního SuperJetu 100-95. Konstrukční tým společnosti Suchoj se přitom rozhodl u tohoto modelu prodloužit trup v oblasti kabiny cestujících zhotovením nového centroplánu s větší délkou a nikoliv vložením dalších sekcí před a za křídlo, jak je tomu běžné. Toto řešení jej totiž zprostilo nutnosti návrhu nových vodorovných ocasních ploch s větší plochou. Prodloužený SuperJet 100SV ale počítá též s výrazně modifikovaným křídlem se zesílenou konstrukcí, větším rozpětím a plochou, větší aerodynamickou jemností (18,0 vs 16,5) a winglety na koncích. Winglety budou přitom začleněny též do modernizačního balíčku pro předchozí verze SuperJetu 100-95, který se stane součástí nabídky výrobce v roce 2017. Instalace modifikovaného křídla s lepšími aerodynamickými charakteristikami přitom představuje kompenzaci na vzrůst hmotnosti proti výchozímu modelu SuperJet 100-95 (z 45,88 t na 55 t). Prodloužený SuperJet 100SV totiž počítá s identickými jednotkami jako standardní SuperJet 100-95. První let prototypu prodlouženého SuperJetu 100SV je naplánován na rok 2018. Se zahájením dodávek prvním zákazníkům se počítá v roce 2020. Na světovém trhu bude prodloužený SuperJet 100SV tvořit konkurenci zejména letounům řady Bombardier CSeries a Embraer E-Jet. Před posledně uvedeným typem bude přitom mít navrch díky nižší pořizovací ceně a většímu objemu kabiny pro cestující.

Verze:  -

Vyrobeno:  -

Uživatelé:  žádní

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva dvouproudové motory typu Powerjet SaM146 francouzsko-ruské konstrukce

Radar:        povětrnostní radiolokátor (jeho instalace se nachází uvnitř špice trupu)

Kapacita:   110 až 125 osob

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 55 000 kg
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    3 700* km

 

 

* s max. zatížením

 

 

Poslední úpravy provedeny: 17.2.2017