KVZ Ansat-2RC

Typ:  lehký průzkumný a taktický útočný vrtulník

Určení:  pozorování a průzkum pozemního bojiště, označování pozemních cílů pro pozemní a letecké útočné prostředky a ničení lehce bráněných pozemních, hladinových a pomalých nízkoletících vzdušných cílů

Historie:  Krátce poté, co se rozeběhly letové zkoušky prvního prototypu lehkého víceúčelového vrtulníku typu Ansat, který byl určen zejména pro civilní sektor, se kazaňský závod KVZ rozhodl proniknout též na trh s vojenskou technikou. Prvním a zatím jediným projektem zmíněného podniku na toto téma se stal lehký dvoumístný průzkumný a útočný vrtulník typu Ansat-2RC. Široké veřejnosti byl přitom projekt tohoto stroje poprvé prezentován v srpnu roku 2001 na aerosalónu MAKS 2001 v podobě 1:1 makety. S přihlédnutím na vývojové náklady konstruktéři závodu KVZ vojenský speciál Ansat-2RC vybavili shodným pohonným a nosným systémem jako civilní Ansat. Zmíněný krok přitom znatelně snížil vývojové a výrobní náklady a zároveň významně urychlil veškeré práce na toto téma. Jediný demonstrační prototyp Ansatu-2RC (černá 902) bylo totiž možné opatřit pohonnými jednotkami a rotory z odstaveného druhého letového prototypu civilního Ansatu (bílá 902). Díky tomu se letové zkoušky jediného prototypu vojenského Ansatu-2RC rozeběhly již dne 29. července 2005. Krátce nato, v srpnu toho samého roku, se tento stroj stal jedním z exponátů na aerosalónu MAKS 2005. Jakékoliv bližší informace o průběhu letových zkoušek jediného prototypu vojenského Ansatu-2RC nejsou zatím bohužel k dispozici. Krátce poté, co se rozeběhly letové zkoušky prvního prototypu lehkého víceúčelového vrtulníku typu Ansat, který byl určen zejména pro civilní sektor, se kazaňský závod KVZ rozhodl proniknout též na trh s vojenskou technikou. Prvním a zatím jediným projektem zmíněného podniku na toto téma se stal lehký dvoumístný průzkumný a útočný vrtulník typu Ansat-2RC. Široké veřejnosti byl přitom projekt tohoto stroje poprvé prezentován v srpnu roku 2001 na aerosalónu MAKS 2001 v podobě 1:1 makety. S přihlédnutím na vývojové náklady konstruktéři závodu KVZ vojenský speciál Ansat-2RC vybavili shodným pohonným a nosným systémem jako civilní Ansat. Zmíněný krok přitom znatelně snížil vývojové a výrobní náklady a zároveň významně urychlil veškeré práce na toto téma. Jediný demonstrační prototyp Ansatu-2RC (černá 902) bylo totiž možné opatřit pohonnými jednotkami a rotory z odstaveného druhého letového prototypu civilního Ansatu (bílá 902). Díky tomu se letové zkoušky jediného prototypu vojenského Ansatu-2RC rozeběhly již dne 29. července 2005. Krátce nato, v srpnu toho samého roku, se tento stroj stal jedním z exponátů na aerosalónu MAKS 2005. Jakékoliv bližší informace o průběhu letových zkoušek jediného prototypu vojenského Ansatu-2RC nejsou zatím bohužel k dispozici. Vzhledem k tomu, že se tento speciál do dnešních dnů nestal součástí nabídky výrobce, lze usuzovat, že byl později jeho vývoj zastaven

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    pilot a střelec/operátor zbraňových systémů

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Pratt & Whitney Canada PW207K kanadské výroby s max. výkonem po 630 hp, resp. po 710 hp v krátkodobém nouzovém režimu

Vybavení:   - zaměřovací: elektro-optický zaměřovací komplex typu GOES-521 sestávající se z TV a termovizní kamery a laserového dálkoměru/značkovače cílů. Nevelké otočné kulovité pouzdro tohoto systému se nachází přímo pod špicí přídě trupu.

      - obranné: blíže nespecifikované výstražné systémy, IČ rušič typu L166V11E Ispanka (‘Hot Brick’), umístěný uvnitř nevelkého válcovitého pouzdra nacházejícího se na hřbetu trupu přímo za nosným rotorem, a čtyři výmetnice 32-ti klamných IČ/RL cílů typu UV-26, umístěné po dvou ve dvou blocích na obou bocích trupu v oblasti přímo nad pomocným křídlem

Kapacita:    možnost nouzové přepravy několika osob v malém prostoru nacházejícím se uvnitř zadní části trupu, který je přístupný z levoboku v oblasti přímo za pomocným křídlem

Výzbroj:     jeden 12,7 mm kulomet typu Kord-12,7, vestavěný do vystouplé gondoly nacházející se na pravém boku trupu přímo pod uchycením pomocného křídla, a podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 1 300 kg, přepravovaná na čtyřech pylonech umístěných pod pomocným křídlem - raketové bloky typu B-8V7 (sedm neřízených 80 mm raket typu S-80) a moduly typu Strelec s dvojicí PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu 9M39 Igla-V (SA-18 Grouse)*

 

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru:  11,50 m
Ø ocasního rotoru: 2,10 m
Celková délka: ?
Délka trupu:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 3 500 kg
Max. rychlost: 300 km/h
Praktický dostup:   5 700 m
Max. dolet bez/se 2 PTB:    710/1 280 km

 

 

* do dveří nákladového prostoru, které se nacházejí na levém boku trupu přímo za pomocným křídlem, lze navíc umístit jeden pohyblivý kulomet

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 23.9.2012