Lisunov Li-2VP

Typ:  pokročilá modifikace nočního bombardovacího letounu PS-84 (8. letoun z 54. výrobní série)

Určení:  útoky na pozemní cíle nacházející se v hloubce území protivníka za nočních podmínek

Odlišnosti od nočního bombardovacího letounu PS-84 (8. letoun z 54. výrobní série):

- instalace konstrukčně zjednodušených kazetových pumových závěsníků typu Der-21 s celkovou nosností 1 500 kg uvnitř nákladové kabiny (jejich počet a nosnost stejně jako rozmístění přitom zůstalo zachováno)

- absence příďové lafety typu 5T-275U s jedním pevným 7,62 mm kulometem typu ŠKAS (tato zbraň totiž doznala v boji velmi omezeného využití)

- zvětšený počet členů posádky z pěti osob na šest (přibráním druhého pilota)*

- instalace sedadla navigátora/bombometčíka po levoboku přímo za sedadlem pilota (původní sedadlo navigátora, které se nachází přímo vedle sedadla prvního pilota, totiž zabral druhý pilot)*

- instalace sedadla radisty po pravoboku přímo za sedadlem druhého pilota (původně se sedadlo radisty nacházelo v bývalém zadním zavazadlovém úložném prostoru)*

- rozšířené zasklení kabiny pilotů přidáním dalšího páru bočních okének*

- instalace bohatě prosklených dvoudílných horizontálně dělených dvířek na levém boku trupu přímo pod zasklením pilotní kabiny na místo jednodílných nezasklených dvířek (ty vedly do předního zavazadlového úložného prostoru a vyklápěly se směrem ven dopředu) – zatímco dolní díl těchto dvířek je opatřen jedním okénkem a vyklápí se směrem dovnitř dolů, horní díl dvěma nad sebou umístěnými okénky (to horní je navíc vypouklé) a vyklápí se směrem ven nahoru*

- instalace nového zaměřovacího vybavení v podobě nočního bombardovacího zaměřovače typu NKPB-7 a denního bombardovacího zaměřovače typu OPB-1R (předchozí model byl vybaven pouze nočním bombardovacím zaměřovačem typu NKPB-4) – instalace obou zmíněných zaměřovačů je umístěna za prosklenými dveřmi nacházejícími se na levoboku trupu přímo vedle pracoviště navigátora (naproti tomu zaměřovač typu NKPB-4 byl uchycen k pravému boku trupu poblíž okénka pilotní kabiny)

- instalace elektrického zařízení, které slouží pro uvolňování pum z křídleních závěsníků, typu ESBR-6 na místo typu ESBR-3P

- instalace modernějšího elektricky poháněného autopilota typu AP-42 (kopie amerického typu) na místo hydraulicky ovládaného autopilota typu AVP-12bis

Historie:  Dalším letounem z řady Li-2 (PS-84) uzpůsobeným pro přepravu pum uvnitř nákladové kabiny se po 8. letounu z 54. výrobní série, který závodními a státními zkouškami prošel mezi lednem a dubnem roku 1943, stal 5. letoun z 66. výrobní série. Jediný exemplář tohoto modelu vešel ve známost jako Li-2VP a vznikl v září roku 1944. Od výše uvedeného 8. letounu z 54. výrobní série se přitom odlišoval vestavbou zjednodušených pumových kazet (s identickou nosností) do prostor nákladové kabiny, absencí příďového kulometu, instalací modernějšího avionického vybavení a pozměněným uspořádáním pracovišť posádky ve stylu transportního-bombardovacího modelu Li-2NB. Li-2VP tedy mohl, stejně jako 8. letoun z 54. výrobní série, na své palubě přepravovat náklad pum do celkové hmotnosti 2 500 kg, 1 500 kg uvnitř nákladové kabiny a 1 000 kg na vnějších závěsnících. Státními zkouškami, které byly realizovány pod hlavičkou Zkušebního centra vojenského letectva (NII VVS), přitom tento stroj prošel mezi 26. prosincem 1944 a 8. březnem 1945. Přestože hlavního nedostatku svého předchůdce v podobě problematického uvolňování pum z vnitřních kazet zcela pozbýval, sériové výroby se nikdy nedočkal. Jeho zavedení do výrobního programu závodu č.84 by totiž nemálo zkomplikovalo masovou produkci, neboť se z konstrukčního hlediska od bombardovacího-transportního modelu Li-2NB s instalací pumových závěsníků pod centroplánem značně odlišoval (trojice pumových výhozů procházející břichem trupu), a to bylo ve válečných podmínkách považováno za nepřijatelné.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

Posádka:    dva piloti, navigátor/bombometčík, radista/střelec, palubní mechanik/střelec a střelec

Pohon:       dva pístové motory typu Švecov M-62IR s max. výkonem po 1 000 hp

Vybavení:   - zaměřovací: jeden noční bombardovací zaměřovač typu NKPB-7 (jeho instalace je umístěna za prosklenými dveřmi nacházejícími se na levoboku přídě trupu přímo vedle pracoviště navigátora), jeden denní bombardovací zaměřovač typu OPB-1R  (jeho instalace je umístěna za prosklenými dveřmi nacházejícími se na levoboku přídě trupu přímo vedle pracoviště navigátora), dva střelecké zaměřovače typu KPT-5 (jejich instalace se nachází ve dvou střeleckých postech, které jsou včleněny do boků zádě trupu) a jeden střelecký zaměřovač typu MPT-1 (jeho instalace se nachází ve hřbetní střelecké věži)

Výzbroj:     jeden pohyblivý 12,7 mm kulomet typu UBT se zásobou 1 500 nábojů, umístněný v otočné hřbetní střelecké věži typu UTK-1, dva pohyblivé 7,62 mm kulomety typu ŠKAS se zásobou 500 nábojů na hlaveň, instalované ve střeleckých postech typu ŠKU-1 nacházejících se na bocích zádě trupu přímo před ocasními plochami, a podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 2 500 kg, přepravovaná ve třech kazetách s celkovou nosností 1 500 kg nacházejících se uvnitř nákladové kabiny (patnáct 100 kg pum typu FAB-100/-100M43 nebo shodný počet nádrží s rozptylovači BCHL typu CAP-40) a na čtyřech závěsnících s celkovou nosností 1 000 kg umístěných pod centroplánem křídla (čtyři 250 kg pumy typu FAB-250, dvě 500 kg pumy typu FAB-500 nebo dvě nádrže s rozptylovači BCHL typu VAP-500)          

         

 

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 28,81 m
Délka: 19,65 m
Výška: 7,09 m
Prázdná hmotnost: 7 580 kg
Max. vzletová hmotnost: 11 500 kg
Max. rychlost: 284 km/h
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

* úpravy převzaté od modelu Li-2NB

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 3.6.2012