Jakovlev Jak-12SCh

Typ:  speciální zemědělská modifikace lehkého víceúčelového letounu typu Jak-12 (Creek A)

Určení:  kultivace zemědělských ploch chemickým postřikem

Odlišnosti od letounu Jak-12 (Creek A):

- instalace nádrže na chemikálie uvnitř kabiny, přímo za sedadlem pilota (v této souvislosti z boků trupu zmizel zadní pár postranních okének, nacházející se přímo za přístupovými dveřmi)

- instalace čerpadla chemikálií, poháněného malou vrtulkou, pod trupem, přímo mezi vzpěrami hlavního podvozku

- instalace trubkového rozptylovacího zařízení kapalných chemikálií pod křídleními vzpěrami a vnějšími částmi křídla, přímo před křidélky, nebo rozptylovacího zařízení tuhých chemikálií pod trupem

- absence spojovacího vybavení

- instalace vzduchového chladiče oleje před motorem (chladič oleje tohoto modelu má podobu spirály obtočené kolem vrtulové hřídele)

Historie:  Jednomotorový třímístný spojovací letoun typu Jak-12 (Creek A) vznikl hned v několika specializovaných verzích. Jednou z nich se stal zemědělský speciál typu Jak-12SCh. Ten přitom vznikl jako nástupce dvouplošníku typu Po-2A (Mule). Právě od tohoto letounu přebíral speciální zemědělské vybavení. Prototyp zemědělského Jaku-12SCh (v.č. 4640539) vznikl v dubnu roku 1949 a státními zkouškami prošel mezi 13. srpnem a 11. zářím toho samého roku. Před svým předchůdcem v podobě letounu typu Po-2A (Mule) měl tento stroj celou řadu předností. Konkrétně přitom šlo o prostornou a bohatě zasklenou kabinu, brzděný hlavní podvozek, ovladatelné ostruhové kolo a bohatě mechanizované křídlo zajišťující vynikající stabilitu a ovladatelnost. I přesto se zemědělský Jak-12SCh příliš nerozšířil. Důvodem toho se stala skutečnost, že byl díky nízké výkonnosti pohonné jednotky podmotorován.

Verze:  -

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  pouze SSSR

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:        jeden pístový motor typu Švecov M-11FR max. výkonem 160 hp

Kapacita:    ?

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 12,09 m 
Délka:   8,36 m
Výška: 2,90 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 18.7.2015