Jakovlev Jak-12G

Typ:  modifikace lehkého víceúčelového letounu typu Jak-12 (Creek A) uzpůsobená pro činnost z vodních ploch

Určení:  spojovací a hlídková činnost

Odlišnosti od letounu Jak-12 (Creek A):

- instalace dvou vodotěsných celodřevěných plováků na místo tříbodového podvozku ostruhového typu. Plováky tohoto modelu jsou uchyceny, za pomoci soustavy vzpěr s tvarem písmene „V“ zhotovených z ocelových trubek, opatřených aerodynamickými kryty a vyztužených za pomoci ocelových lan, k „okrajům“ přední části trupu, na úrovni hlavního podvozku. Na zádi toho levého se navíc nachází instalace vodní kormidla, které se vychyluje v součinnosti se směrovým kormidlem.

- instalace vzduchového chladiče oleje před motorem (chladič oleje tohoto modelu má podobu spirály obtočené kolem vrtulové hřídele)

Historie:  Jednomotorový třímístný spojovací letoun typu Jak-12 (Creek A) vznikl hned v několika specializovaných verzích. Jednou z nich se stal model Jak-12G, který se vyznačoval instalací dvou plováků na místo ostruhového tříbodového kolového podvozku. Díky tomu mohl vzlétat a přistávat na vodní hladině. Prototyp „plovákového“ Jaku-12G vznikl konverzí sériového Jaku-12 (Creek A). Jeho základem se konkrétně stal letoun s v.č. 4640718. V průběhu závodních zkoušek, které se rozeběhly dne 26. května a byly završeny dnem 30. května roku 1949, tento stroj vykonal 11 letů s celkovou délkou trvání 3 h. Za chodu zkoušek státních si prototyp „plovákového“ Jaku-12G na své konto připsal, mezi 22. červencem a 14. srpnem téhož roku, dalších 55 letů s celkovou délkou trvání 27 h a 22 min. Protože letové zkoušky tohoto stroje sužovaly potíže s přehříváním oleje, v průběhu zkoušek státních obdržel instalaci vzduchového chladiče oleje před motorem. Státními zkouškami ale „plovákový“ Jak-12G nakonec neprošel. Důvodem toho byly zejména špatné hydrodynamické charakteristiky plovákového podvozku a špatné vzletové charakteristiky. V konfiguraci s plným zatížením se tento stroj nebyl schopen vůbec odpoutat od vodní hladiny dokonce ani za podmínek bezvětří. Kromě toho disponoval malou nosností. Proti ale hovořila i jeho výkonnost. Z hlediska letových výkonů totiž za „kolovým“ Jakem-12 (Creek A) zaostával ve všech parametrech.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp (vznikl konverzí sériového Jaku-12)

Uživatelé:  žádní

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden pístový motor typu Švecov M-11FR max. výkonem 160 hp

Kapacita:   dvě osoby

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 12,09 m 
Délka:   8,36 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 18.7.2015