Ruskaja Ekranoplanaja Kompanija Kasatka-5

Typ:  lehký dopravní ekranoplán

Určení:  doprava osob na krátké vzdálenosti

Historie:  Projekt lehkého čtyřmístného ekranoplánu typu Kasatka-5 zpracovala společnost Ruskaja Ekranoplanaja Kompanyja se sídlem v sibiřském Tobolsku, která byla založena na počátku prvního desetiletí 21. století I. Birjukovem. Po koncepční stránce přitom šlo o dvouplošník s nestejně velkými tandemově uspořádanými nosnými plochami vyznačujícími se výrazným úhlem náběhu. Zatímco přední křídlo tohoto stroje se nacházelo na dolnoplošné pozici, zadní křídlo, které vykazovalo výrazně menší plochou a rozpětím v porovnání s křídlem předním, bylo umístěno na středoplošné pozici. K jeho horní ploše byla uchycena zdvojená svislá ocasní plocha (SOP) s lichoběžníkovým tvarem. Vlastní trup Kasatky-5 ukrýval čtyřmístnou kabinu a vyznačoval se poměrně malou délkou, značnou šířkou a horizontálně zploštěným profilem. Trup tohoto stroje zastával funkci tzv. vztlakového tělesa, tedy sám o sobě vyvozoval vztlak. Pohon Kasatky-5 obstarával jeden 120 hp pístový motor typu A-92. Zmíněný motor se nacházel na zádi trupu, přímo za kabinou posádky, a roztáčel jednu čtyřlistou tlačnou vrtuli. Ta přitom ofukovala horní plochu střední části zadního křídla, v oblasti mezi zdvojenou SOP. Zkoušky prototypu čtyřmístné Kasatky-5 probíhaly na vodní hladině a, po předchozí instalaci pevného lyžového podvozku, na zasněžené ploše. Volného letu na dynamickém vzduchovém polštáři ale tento stroj nebyl údajně schopen.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:        jeden pístový motor typu A-92 s max. výkonem 120 hp

Kapacita:    tři osoby

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 5,00 m
Délka: 4,50 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: 400 kg
Max. vzletová hmotnost: 850 kg
Max. rychlost: 280 km/h
Letová výška: ? *
Max. dolet: 2 000 km

 

 

* schopnost dlouhodobého letu vně vlivu přízemního efektu ve výškách do 2 500 m

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 20.7.2013