CLST ES-1

 

Typ:  experimentální ekranoplán

Určení:  studium stability a ovladatelnosti ekranoplánu opatřeného hlavní nosnou plochou s kruhovým půdorysem a využitelnosti malého ekranoplánu pro pátrací a záchrannou činnost

Historie:  Jediný prototyp experimentálního ekranoplánu typu ES-1 byl postaven v roce 1971 konstrukčním týmem J.V. Makarova, který působil při institutu CLST (Centrální laboratoř záchranné techniky). Posláním tohoto nevelkého celodřevěného stroje se přitom kromě studia stability a ovladatelnosti ekranoplánu s hlavní nosnou plochou s kruhovým půdorysem v průběhu letu na dynamickém vzduchovém polštáři stalo též studium využitelnosti této techniky pro pátrací a záchrannou činnost. Kruhové křídlo ekranoplánu typu ES-1 mělo průměr 3,6 m a sestávalo se z pevné kruhové střední vnější části a pružné prstencové vnější části. Zatímco střední kruhová část zmíněného křídla obdržela úhel náběhu 10°, úhel náběhu vnější prstencové části, která byla zhotovena z 0,5 m polyethylenové desky, byl nulový. Díky tomu diskové křídlo ekranoplánu typu ES-1 vykazovalo výrazně vydutým profilem. Boční okraje křídla tohoto stroje byly navíc skloněny směrem dolů (pod úhlem 30°). Takto skloněné konce křídla ekranoplánu typu ES-1 zastávaly obdobnou funkci, jakou měly koncové svislé křídelní plošky ekranoplánů z dílny R.E. Alexejeva. Napomáhaly tedy zadržovat pod křídlem vzduch, což sebou přinášelo výrazný vzrůst účinku přízemního efektu. V ose výše popsaného diskového křídla se nacházel člunovitý trup s plochým břichem a mírně vystupujícím hřbetem. Zatímco příď trupu ekranoplánu typu ES-1 ukrývala jednomístnou pilotní kabinu, záď trupu tohoto stroje nesla ocasní plochy uspořádané do tvaru písmene „T“. Pohon jediného prototypu experimentálního ekranoplánu typu ES-1 obstarával jeden pístový motor typu M-107 motocyklového původu. Ten se přitom nacházel přímo za kokpitem a roztáčel jednu dvoulistou tlačnou vrtuli. Zkoušky jediného prototypu ekranoplánu typu ES-1 probíhaly na řece Moskvě.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní (pouze výzkumný stroj)

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:        jeden pístový motor typu M-107

 

 

 

TTD:  
Průměr křídla: 3,60 m
Délka: ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Letová výška: ?
Max. dolet: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 20.7.2013