ChAI ChAI-26

Typ:  experimentální ekranoplán

Určení:  studium aerodynamických vlastností, stability a ovladatelnosti ekranoplánu koncipovaného jako katamarán (dva trupy)

Historie:  Dvoumístný experimentální ekranoplán typu ChAI-26 byl vyprojektován v roce 1969 skupinou studentů SKB (Studentská konstrukční kancelář) institutu ChAI (Charkovský Aviatický Institut) na základě objednávky konstrukční kanceláře Almaz. Tato lodní konstrukční kancelář se totiž tehdy zabývala též problematikou ekranoplánů. Po koncepční stránce přitom šlo o katamarán, tedy plavidlo se dvěma trupy. Dvojici štíhlých člunovitých trupů tohoto stroje navzájem propojovalo obdélníkové křídlo, které se vyznačovalo značnou hloubkou. Na jeho odtokové hraně se nacházela mohutná vztlaková klapka. Ta přitom ve sklopené poloze vytvářela spolu s oběma postranními plováky pod křídlem jakousi kapsu zadržující vzduch. Záď obou člunovitých trupů tohoto stroje nesla zdvojenou ocasní plochu. Na jejich přídi bylo zase umístěno po jedné jednomístné pouze jednoduchým průzračným větrným štítkem opatřené otevřené kabině dvoučlenné posádky. Zatímco v jedné z těchto kabin se nacházelo sedadlo pilota, uvnitř té druhé bylo umístěno sedadlo výzkumného pracovníka. Pohon jediného prototypu ekranoplánu typu ChAI-26 obstarával jeden 30 hp lodní motor typu Vichr-30. Zkoušky tohoto prvního pilotovaného ekranoplánu z dílny institutu ChAI byly realizovány v průběhu roku 1970 na hladině rezervoáru Oskol. Tomu však předcházely testy jeho zmenšeného bezpilotního rádiem řízeného modelu. Pohon zmíněného modelu, který se z hlediska celkového uspořádání od výše uvedeného pilotovaného prototypu odlišoval instalací vodorovné ocasní plochy na vrcholu zdvojené svislé ocasní plochy, obstarával jeden modelářský pulzační motor. Jeho instalace se přitom nacházela v ose hřbetu křídla. Dvoumístný ekranoplán typu ChAI-26 vykazoval dobrou plavbyschopností. Díky malému výkonu pohonné jednotky nebyl ale vůbec schopen volného letu na dynamickém vzduchovém polštáři za využitá přízemního efektu. Protože se silnější motor (s výkonem 45 až 50 hp) pracovníkům ChAI nepodařilo získat, jediný prototyp ekranoplánu ChAI-26 nakonec své poslání nesplnil.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní (pouze výzkumný stroj)

 

 

 

Posádka:    jeden pilot a jeden výzkumný pracovník.

Pohon:        jeden lodní motor typu Vichr-30 s max. výkonem 30 hp

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: ?
Délka: ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Letová výška: - *
Max. dolet: ?

 

 

* kuli nízkému výkonu pohonného systému tento stroj nebyl schopen letu

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 20.7.2013