ATT Aquaglide 5

Typ:  pokročilá modifikace lehkého dopravního ekranoplánu typu Amphistar

Určení:  přeprava turistů v pobřežních oblastech

Odlišnosti od modelu Amphistar:

- instalace čtyř menších okének na obou bocích kabiny posádky na místo dvou větších (to zvýšilo integritu draku)

- instalace modifikovaných postranních plováků se znatelně kratší přední partií

- absence bezpečnostních tyčových zábran táhnoucích se od špice bočních plováků ke špici trupu, přímo před vrtulemi pohonné jednotky

Historie:  V roce 1997 soukromá konstrukční kancelář Technology and Transport JSC (TET) se zaměřením na vývoj ekranoplánů navázala strategické partnerství se společností Artic Trade and Transport Co. (ATTK), společností zabývající se přepravou zboží v oblastech Dálného východu. Protože vedení ATTK velmi zaujalo možné využití ekranoplánů pro přepravu nákladu, počínaje rokem 2000 se tato společnost stala sponzorem veškerých vývojových aktivit konstrukční kanceláře TET. V této souvislosti zmíněná společnost následně, v dubnu roku 2003, zakoupila prototypovou dílnu spolu s testovacím střediskem ekranoplánů bývalé filiálky konstrukční kanceláře CKB-SKP R.E. Alexejeva, která se nacházela poblíž Nižného Novogrodu. Mezitím se v konstrukční kanceláři TET, v roce 2000 překřtěné na Amphibious Transport Technologies JSC (ATT), zrodil program Aquaglide. Ten přitom počítal s celou rodinou námořních dopravních a nákladních ekranoplánů různé hmotnostní kategorie. Realizace se ale zatím dočkal pouze nejmenší z nich, a to derivát lehkého pětimístného turistického Amphistaru se zdokonalenou konstrukcí draku. Kompletaci prvního prototypu zmíněného stroje, který vešel ve známost jako Aquaglide 5, se přitom podařilo završit v roce 2002. Ještě v tom samém roce se rozeběhly práce na prototypu druhém. Objednávky na prvních deset těchto strojů společnost ATT údajně přijala již na podzim roku 2002. Zatímco o tři ekranoplány typu Aquaglide 5 projevila zájem ČLR, další tři tyto stroje si objednala Malajsie. Zbylé čtyři z nich si našly odběratele v Itálii. Zda byl nějaký z objednaných ekranoplánů typu Aquaglide 5 některému z uvedených zákazníků již předán, není bohužel známo. Každopádně by se na výrobě jednotlivých konstrukčních sestav těchto strojů měla podílet celá řada subdodavatelů. Přímo ATTK by se měla zabývat pouze finální montáží.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  nejméně jeden nebo dva exempláře

Uživatelé:  ?

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:        jeden pístový motor typu Mercedes-Benz V8 s max. výkonem 326 hp

Kapacita:    čtyři osoby

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 5,90 m 
Délka:   10,66 m
Výška: 3,35 m
Prázdná hmotnost: 2 010
Max. vzletová hmotnost: 2 400 kg
Cestovní rychlost: 150 - 170 km/h
Letová výška:   ?
Max. dolet:    350 - 450 km

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 20.7.2013