Pančenkov ADP-04/-04M

Typ:  experimentální ekranoplán

Určení:  studium stability a ovladatelnosti ekranoplánu s tzv. kachní koncepcí nosných ploch v průběhu letu na dynamickém vzduchovém polštáři

Historie:  A.N. Pančenkov svou kariéru výzkumného pracovníka a konstruktéra odstartoval v konstrukční kanceláři CKB-SKP R.E. Alexejeva, konstrukční kanceláři zaměřené na vývoj ekranoplánů, tedy vzdušných prostředků využívajících pro pohyb v malé výšce nad povrchem tzv. přízemního efektu. Zde ale nesetrval příliš dlouho. Již v roce 1962 totiž přesídlil na půdu Hydromechanického Institutu Akademie Věd Ukrajinské SSR, který se nacházel v Kyjevě. Na tomto svém novém působišti pak, v letech 1964 až 1967, kromě celé řady bezmotorových modelů, které byly vlekány po vodní hladině za motorovým člunem, navrhl a postavil též i několik pilotovaných ekranoplánů (typy K-1, K-2 a K-3). Jejich posláním se přitom stalo prověření stability a ovladatelnosti vzdušného prostředku s tzv. kachním uspořádáním nosných ploch v průběhu pohybu na dynamickém vzduchovém polštáři. Pančenkov svou prací na ekranoplánech ale narušil monopolní postavení Alexejevovi CKB-SKP. Protože osoby zodpovědné za úplné utajení vývoje ekranoplánů neměly sebemenší zájem o vytvoření konkurenčního prostředí, krátce poté, co Pančenkov prezentoval zmenšený model obřího oceánského dopravního ekranoplánu v podobě typu ADP-3, mu byla další činnost na toto téma zakázána. Pančenkova a jeho práce si nicméně všiml akademik A.L. Melentjev. Ten pak Pančenkovi umožnil v pracích na ekranoplánech dále pokračovat, ale na půdě Irkutského Polytechnického Institutu. V roce 1968 se tak zmíněný konstruktér spolu se svou 14-ti člennou pracovní skupinou ocitl v Irkutsku. První Pančenkovův ekranoplán vyprojektovaný a postavený v Irkutsku vešel ve známost pod označením ADP-04 a obdobně jako model K-1, který spatřil světlo světa v Kyjevě, obdržel podlouhlý trup s velmi štíhlým profilem, kachní plochou (s výrazným úhlem náběhu a nevelkými svislými ploškami na koncích) na přídi a klenutou hlavní nosnou plochou na samé zádi. Obě nosné plochy doplňovalo rovněž jedno podvodní křídlo, uchycené k břichu trupu v oblasti za kachní plochou, a jedna svislá ocasní plocha (SOP), nacházející se na zádi trupu. Jednomístný pilotní prostor, který obdržel pouze jednoduchý průzračný větrný štítek, byl umístěn přímo před hlavním křídlem. Přímo za pilotním sedadlem se nacházela instalace pohonné jednotky v podobě 18 hp pístového motoru typu IŽ-P motocyklového původu. Ten roztáčel jednu tlačnou vrtuli, která ofukovala svislou ocasní plochu. Zkušební program jediného prototypu ekranoplánu typu ADP-04 se rozeběhl v dubnu roku 1970 a byl realizován na zamrzlé ploše jezera Bajkal. Protože se kuli nízkému výkonu pohonné jednotky nedokázal vůbec odpoutat od povrchu, následně padlo rozhodnutí, aby byl odzkoušen v konfiguraci bez pilota na palubě. Pro tento let ale jediný prototyp ekranoplánu typu ADP-04 obdržel omezenou zásobu paliva na pouhých několik minut chodu. Současně bylo směrové kormidlo tohoto stroje zafixováno do polohy, která umožňovala let pouze po uzavřeném okruhu. Po krátkém rozjezdu se tak jediný prototyp ekranoplánu typu ADP-04 sám odpoutal od země a po zalétnutí jednoho okruhu sám přistál (v důsledku vyčerpání veškerého paliva). Tento let přitom potvrdil, že je ekranoplán s kachním uspořádáním nosných ploch schopen stabilního letu i bez jakéhokoliv vměšování pilota do řízení. Poté jediný prototyp tohoto stroje obdržel instalaci silnějšího 32 hp motoru typu M-63. Takto modifikovaný prototyp ekranoplánu ADP-04 vešel ve známost pod novým označením ADP-04M a svůj první let vykonal na jaře roku 1970. Tento let se přitom stal vůbec prvním úspěšným letem tohoto experimentálního stroje s pilotem na palubě. Letové zkoušky jediného prototypu ekranoplánu typu ADP-04M probíhaly na jezeře Bajkal a byly úspěšně završeny ještě v dubnu toho samého roku. Zkušenosti získané v průběhu vývoje a letových zkoušek tohoto nevelkého stroje přitom A.N. Pančenkov následně zužitkoval při návrhu většího osmimístného dopravního ekranoplánu v podobě typu ADP-05 Orfej-1.

Verze:

ADP-04 – původní provedení jediného prototypu ekranoplánu typu APD-04 s instalací slabšího motoru typu IŽ-P s max. výkonem 18 hp

ADP-04M – pozdější provedení jediného prototypu ekranoplánu typu APD-04 s instalací silnějšího motoru typu M-63 s max. výkonem 32 hp

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní (pouze výzkumný stroj

 

ADP-04M

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:        jeden pístový motor typu M-63 s max. výkonem 32 hp

 

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 3,50 m
Délka: 8,70 m
Výška: 1,90 m
Prázdná hmotnost: 220 kg
Max. vzletová hmotnost: 320 kg
Max. rychlost: 105 - 120 km/h
Letová výška: 0,3 m
Max. dolet: ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 20.7.2013