Kronštadt (Tranzas) Orion (Inochodec-BLA/BAK-SD)

Typ:  operativně-taktický průzkumný bezpilotní vzdušný prostředek pro střední výšky středního doletu

Určení:  průzkum pozemního bojiště, vyhledávání a označování cílů, kontrola výsledku útoků, hlídková činnost a mapování terénu

Historie:  V roce 2010 Ministerstvo obrany Ruské federace vypsalo specifikace na novou generaci rozměrných průzkumných bezpilotních vzdušných prostředků (UAV). Konkrétně přitom šlo o programy BAK-SD (Bespilotnyj Aviatsionnyj Komplex Strednij Dalnosti = bezpilotní vzdušný komplex středního doletu) a BAK-BD (Bespilotnyj Aviatsionnyj Komplex Bolšoj Dalnosti = bezpilotní vzdušný komplex velkého doletu). Zatímco program BAK-SD měl dát za vznik UAV se vzletovou hmotností do 1 t, tedy analogu amerického typu RQ-1 Predator, z programu BAK-BD měl vzejít UAV se vzletovou hmotností do 5 t, tedy analog amerického typu MQ-9 Reaper. Na specifikace BAK-SD přitom své návrhy předložily hned tři konstrukční kanceláře, a to společnost Tranzas, později známa jako Kronštadt, letecká konstrukční kancelář JSC A.N. Tupoleva a společnost Vega. Za vítězný byl v listopadu roku 2011 vyhlášen návrh z dílny petrohradské společnosti Kronštadt (Tranzas). UAV z dílny společnosti Kronštadt vzešlý z programu BAK-SD vešel ve známost jako Orion a je produktem NIR (vědecko-výzkumné práce) Inochodec-BLA. Konstrukční tým společnosti Kronštadt přitom tento stroj pojal jako jednomotorový středoplošník s poměrně štíhlým doutníkovitým trupem s pohonnou jednotkou v podobě pístového motoru s výkonem 115 hp, která roztáčí jednu tlačnou vrtuli, na zádi, štíhlým přímým křídlem se značným rozpětím a vysokými motýlkovými lichoběžníkovými ocasními plochami. Z hlediska celkového uspořádání se tedy UAV typu Orion nápadně podobá americkému typu RQ-1 Predator. Konstrukční tým společnosti Kronštadt projekt tohoto stroje zpracoval též v civilní verzi. Ta se ale od vojenského modelu v mnohém odlišuje. Civilní Orion totiž počítá s ocasními plochami s tvarem obráceného písmene „V“. Jejich instalace se navíc má nacházet na konci dvou štíhlých nosníků vybíhajících z odtokové hrany křídla. Kromě toho má civilní Orion mít o 200 kg vyšší vzletovou hmotnost. Navýšení vzletové hmotnosti přitom umožnily méně přísné požadavky na vzletové charakteristiky. Široké veřejnosti byl projekt civilní verze UAV typu Orion poprvé prezentován v srpnu roku 2013 na moskevské airshow MAKS 2013 v podobě modelu. Dle původních plánů se letové zkoušky UAV typu Orion měly rozeběhnout ještě před koncem roku 2014. Rolovací zkoušky prototypu tohoto stroje, jejichž součástí se stalo též několik krátkých skoků nad VPD, byly završeny v červenci roku 2016. Zpočátku byl prototyp UAV typu Orion testován v Žukovském. V současnosti zkoušky tohoto stroje probíhají na rjazanském letišti Potasovo, na kterém byla mezitím vybudována prototypová dílna společnosti Krondštadt.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) + satelitní

Pohon:        jeden pístový motor blíže nespecifikovaného typu s max. výkonem 115 hp

Vybavení:   elektro-optický pozorovací systém (kulovité pouzdro optiky tohoto zařízení se nachází přímo před šachtou příďového podvozku) a sestava fotoaparátů (jejich instalace se nachází přímo za šachtou příďového podvozku), elektro-optický pozorovací systém (kulovité pouzdro optiky tohoto zařízení se nachází přímo před šachtou příďového podvozku) a radiolokátor (anténa tohoto zařízení je umístěna pod rozměrným polokapkovitým dielektrickým krytem nacházejícím se přímo za šachtou příďového podvozku) nebo stanice pro vedení radiotechnického průzkumu (antény tohoto zařízení jsou umístěny pod dvěma polokapkovitými dielektrickými kryty, z nichž jeden je výrazně menší a nachází se přímo před šachtou příďového podvozku a ten druhý výrazně větší a nachází se přímo za šachtou příďového podvozku). Užitečné zatížení tohoto stroje činí 200 kg.

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: cca 16 m
Délka:   cca 8 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: cca 1 200 kg
Max. rychlost: cca 150 až 200 km/h
Praktický dostup:   7 500 m
Max. dolet:    ?
Bojový rádius: 250 km
Vytrvalost: 24 h

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 20.7.2017