YJ-83K (C-802A)

Lehká podzvuková letecká protilodní řízená střela typu YJ-83K z dílny institutu CHETA (China Hai-Ying Electro-Mechanical Technology Academy) vznikla jako nástupce střely typu YJ-81K, která se stala jednou z komponent zbraňového systému nadzvukového stíhacího-bombardovacího letounu typu JH-7/-7A (Flounder). Z konstrukčního hlediska tato zbraň není ničím jiným, než leteckou modifikací lodní protilodní řízené střely typu YJ-83 (CSS-N-8), která vznikla v 90. letech jako nástupce střely typu YJ-8 (CH-SS-N-4 Sardine). Od svého lodního protějšku v podobě střely typu YJ-83 (CH-SS-N-8) se střela typu YJ-83K odlišuje prakticky pouze absencí startovacího stupně s urychlovacím motorem. Od obdobně koncipované starší střely typu YJ-81K, která vychází z lodní střely typu YJ-8 (CH-SS-N-4 Sardine), se zase tato střela liší instalací dvouproudového motoru na místo raketového na TPL. Pohonná jednotka střely typu YJ-83K přitom využívá nevelký podtrupový kapsovitý lapač vzduchu s ledvinovitým průřezem, který se nachází přímo mezi hlavními (předními) ovládacími plochami uspořádanými do tvaru písmene „X“. Protože má zmíněný motor v porovnání s raketovým motorem na TPL střely typu YJ-81K znatelně nižší spotřebu, střela typu YJ-83K má před tímto svým předchůdcem výrazně navrch v doletu. Zatímco dolet střely typu YJ-83K činí 200 km, za pomoci střely typu YJ-81K lze napadat cíle nacházející se ve vzdálenosti max. 80 km. Kromě toho je střela typu YJ-83K, na rozdíl od střely typu YJ-81K, schopna se krátkodobě pohybovat nadzvukovou rychlostí (v závěrečné fázi letu). Prvním nosičem střely typu YJ-83K se stal již zmíněný nadzvukový stíhací-bombardovací letoun typu JH-7/-7A (Flounder). Později byla tato střela začleněna též do zbraňového systému podzvukového strategického raketonosného letounu typu H-6G (Badger). Zmíněný stroj přitom vznikl jako nástupce raketonosného letounu typu H-6D (Badger), který zastává roli nosiče dvou poněkud nepraktických těžkých okřídlených řízených střel s raketovým pohonem na KPL typu YJ-6/-61 (CAS-1A/B Kraken). Součástí výzbroje PLAAF se tento derivát sovětského bombardovacího letounu typu Tu-16A (Badger A) stal v roce 2005. Později se střela typu YJ-83K stala součástí zbraňového arsenálu dalších bojových letounů.

Verze:

YJ-83K – první sériově vyráběná modifikace střely typu YJ-83K s aktivním radiolokačním samonavedením v koncové fázi letu

C-802A – exportní modifikace střely typu YJ-83KA. Tento model se stal součástí zbraňového systému letounů typu JF-17 vzdušných sil Pákistánu a letounů typu JF-17M vzdušných sil Myanmaru.

Noor – íránská bezlicenční kopie střely typu C-802A. Tento model se stal součástí zbraňového systému amerických letounů typu F-4 Phantom II iránských vzdušných sil.

YJ-83KHE – modifikace střely typu YJ-83K s pasivním IČ samonavedením v koncové fázi letu. Díky instalaci pasivního IČ samonaváděcího systému lze střelu typu YJ-83KHE používat i za podmínek silného elektronického rušení. Naváděcí soustavu této zbraně je však možné mást za pomoci klamných IČ cílů a kouřové clony. Rádiový korekční systém střely typu YJ-83KHE, který slouží ke korigování dráhy letu k cíli, navíc spolupracuje s podvěsným naváděcím kontejnerem nové konstrukce. K přijímání naváděcích povelů přitom tento model využívá břitovou anténu, jejíž instalace se nachází na hřbetu přední části těla. Za pomoci střely typu YJ-83KHE lze údajně napadat nejen hladinové cíle, ale i stacionární pozemní cíle.

CM-802AKG – exportní modifikace střely typu YJ-83KHE. Tento model má bojovou hlavici o hmotnosti 285 kg a dolet 230 km. Za pomoci střely typu CM-802AKG lze přitom napadat hladinové i pozemní cíle. Tento model byl široké veřejnosti poprvé prezentován na Airshow China 2012, která se konala v listopadu roku 2021 v Zhuhai.

YJ-83KA (?) – pokročilá modifikace střely typu YJ-83K s kombinovaným aktivní RL a pasivním IČ samonavadením v koncové fázi letu. Instalace senzoru doplňkového pasivního IČ samonaváděcího systému se přitom nachází pod krytem, který je uchycen k břichu těla této zbraně, přímo za příďovým dielektrickým krytem aktivní RL samonaváděcí hlavice. Díky instalaci pasivního IČ samonaváděcího systému lze tento model používat i za podmínek silného elektronického rušení. Střela typu YJ-83KA byla poprvé identifikována v září roku 2021.

YJ-83KB (?) – modifikace střely typu YJ-83K se senzorem doplňkového pasivního IČ samonaváděcího systému za okénkem, které je vetknuto přímo do spodní poloviny příďového krytu aktivní RL samonaváděcí hlavice. Střela typu YJ-83KB byla poprvé identifikována v září roku 2021.

CM-802B – exportní modifikace střely typu YJ-83KB. Široké veřejnosti byla střela typu CM-802B poprvé prezentována na Airshow China 2021, která se konala na přelomu září a října roku 2021 v Zhuhai.

YJ-83KG (?) – pokročilá modifikace střely typu YJ-83KB s novou aktivní RL samonaváděcí hlavicí. Aktivní RL samonaváděcí hlavice tohoto modelu podle všeho využívá anténu kategorie AESA. Střela typu YJ-83KG byla poprvé identifikována v prosinci roku 2021.

Uživatelé:  ČLR (YJ-83K), Írán (Noor), Myanmar (C-802A) a Pákistán (C-802A)

Nosič:  YJ-83K: H-6G (Badger) – 4 ks, H-6J (Badger) – 4 ks, H-6L (Badger) – 4 ks, J-10C (Firebird C) – 2 ks, J-15 (Flanker K) – 2 ks, J-16 (Flanker N) – 4 ks a JH-7/-7A (Flounder A/B) – 4 ks; C-802A: FC-31, JF-17 a JF-17M

Naváděcí systém:  YJ-83K (C-802A): inerciální systém (autopilot) s rádiovou-povelovou korekcí (navádění v počáteční a střední fázi letu) + aktivní radiolokační samonaváděcí hlavice (navádění na odraz elektromagnetického záření naváděcí hlavice od cíle) neznámého typu (navádění v koncové fázi letu); YJ-83KHE (CM-802AKG): inerciální systém (autopilot) s rádiovou-povelovou korekcí (navádění v počáteční a střední fázi letu) + pasivní IČ samonaváděcí hlavice (navádění na tepelnou stopu cíle) neznámého typu (navádění v koncové fázi letu); YJ-83KA/KB (CM-802B): inerciální systém (autopilot) s rádiovou-povelovou korekcí (navádění v počáteční a střední fázi letu) + aktivní radiolokační samonaváděcí hlavice (navádění na odraz elektromagnetického záření naváděcí hlavice od cíle) neznámého typu (navádění v koncové fázi letu) + pasivní IČ samonaváděcí hlavice (navádění na tepelnou stopu cíle) neznámého typu (navádění v koncové fázi letu); K odpoutání této zbraně od nosiče dochází ve výškách 500 až 1 200 m. Zatímco ve střední fázi letu se střela typu YJ-83K pohybuje ve výšce 20 až 30 m, výška letu této zbraně v koncové fázi letu činí pouhých 5 až 7 m nad hladinou moře.

Pohon:  jeden dvouproudový motor neznámého typu

Bojová hlavice:  průbojně-trhavá o hmotnosti 165 kg

 

 

 

TTD:     
Délka: cca 5 m
Průměr těla:   360 mm
Rozpětí stabilizátorů: 1,22 m
Startovací hmotnost: 715 kg
Max. rychlost: 1 026 km/h
Dosah:   200 km

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 26.12.2021