YJ-83K

Lehká podzvuková letecká protilodní řízená střela typu YJ-83K z dílny institutu CHETA (China Hai-Ying Electro-Mechanical Technology Academy) vznikla jako nástupce střely typu YJ-81K, která tvořila jednu z komponent zbraňového systému nadzvukového stíhacího-bombardéru typu JH-7/-7A (Flounder) z dílny společnosti XAC (Xian Aircraft Industrial Corporation) z Xianu. Z konstrukčního hlediska tato zbraň není ničím jiným, než leteckou modifikací „palubní“ protilodní řízené střely typu YJ-83, která vznikla v 90. letech jako nástupce střely typu YJ-8 (CSS-N-4 Sardine). Od svého „lodního protějšku“ v podobě střely typu YJ-83 se střela typu YJ-83K odlišuje prakticky pouze absencí startovacího stupně s urychlovacím motorem. Od obdobně koncipované starší střely typu YJ-81K, která vychází z „lodní“ střely typu YJ-8 (CSS-N-4 Sardine), se zase tato střela liší zejména instalací dvouproudového motoru na místo raketového na TPL. Pohonná jednotka střely typu YJ-83K přitom využívá nevelký podtrupový kapsovitý lapač vzduchu s ledvinovitým průřezem, který se nachází přímo mezi hlavními (předními) do tvaru písmene „X“ uspořádanými ovládacími plochami. Protože vykazuje v porovnání s raketovým motorem na TPL střely typu YJ-81K znatelně nižší spotřebou, střela typu YJ-83K má před tímto svým předchůdcem výrazně navrch v doletu. Zatímco dolet střely typu YJ-83K činí 250 km, za pomoci střely typu YJ-81K lze napadat cíle nacházející se ve vzdálenosti do 80-ti km. Kromě toho je střela typu YJ-83K, na rozdíl od střely typu YJ-81K, schopna se krátkodobě pohybovat nadzvukovou rychlostí (v závěrečné fázi letu). Prvním nosičem střely typu YJ-83K se stal již zmíněný nadzvukový stíhací-bombardér typu JH-7/-7A (Flounder). Později byla ale tato střela začleněna též do zbraňového systému podzvukového strategického raketonosného letounu typu H-6G z dílny společnosti XAC. Ten přitom vznikl jako nástupce raketonosného letounu typu H-6D (H-6IV), jehož zbraňový systém byl vystavěn na dvojici poněkud nepraktických těžkých okřídlených střel s raketovým pohonem na KPL typu YJ-6/-61 (CAS-1A/B Kraken). Součástí výzbroje PLAAF se tento derivát sovětského bombardéru typu Tu-16A (Badger A) stal v roce 2005. V blízké budoucnosti bude střela typu YJ-83K s největší pravděpodobností začleněna též do zbraňového systému lehkého víceúčelového bojového letounu typu J-10AH a těžkého palubního víceúčelového bojového letounu typu J-15 (modifikace sovětského typu Su-33 Flanker D).

Verze:

YJ-83K – první sériově vyráběná modifikace střely typu YJ-83K s aktivním radiolokačním navedením v koncové fázi letu. Vyvíjená exportní verze střely typu YJ-83K přitom nese označení C-802A.

YJ-83KH – modifikace střely typu YJ-83K s pasivním IČ navedením v koncové fázi letu. Tento model lze používat i za podmínek silného elektronického rušení. Naproti tomu lze jeho naváděcí soustavu mást za pomoci klamných IČ cílů a kouřové clony. Exportní verze střely typu YJ-83KH nese označení CM-802AKG a údajně vykazuje hmotností 285 kg a doletem 230 km.

Uživatelé:  pouze ČLR

Nosič:  H-6G (Badger) – 4 ks a JH-7/-7A (Flounder) – 4 ks

Naváděcí systém:  inerciální systém (autopilot) (navádění v počáteční a střední fázi letu) + aktivní radiolokační samonaváděcí hlavice (navádění na odraz elektromagnetického záření naváděcí hlavice od cíle) neznámého typu (navádění v koncové fázi letu); K odpoutání této zbraně od nosiče dochází ve výškách 500 až 1 200 m. Zatímco ve střední fázi letu se střela typu YJ-83K pohybuje ve výšce 20 až 30 m, výška letu této zbraně v koncové fázi letu činí pouhých 5 až 7 m nad hladinou moře.

Pohon:  jeden dvouproudový motor neznámého typu

Bojová hlavice:  průbojně-trhavá o hmotnosti 165 kg

 

 

 

TTD:     
Délka: cca 5 m
Průměr těla:   360 mm
Rozpětí stabilizátorů: 1,22 m
Startovací hmotnost: 715 kg
Max. rychlost: 1 026 km/h
Dosah:   250 km

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 11.1.2014