KD-63 (YJ-63)

Strategická podzvuková letecká okřídlená protizemní řízená střela s plochou dráhou letu typu KD-63 (YJ-63) z dílny institutu CHETA (China Hai-Ying Electro-Mechanical Technology Academy) je určena pro ničení důležitých rozměrných stacionárních cílů, jakými jsou např. mosty, přehrady, vojenské základny či průmyslové stavby. Z konstrukčního hlediska tato historicky vůbec první strategická letecká protizemní řízená střela čínské konstrukce není ničí jiným, než modifikací řízené střely „pobřežního“ protilodního raketového komplexu typu HY-4 (CSS-C-7 Sadsack). Jedná se tedy o středoplošník s válcovitým trupem se zaoblenou špicí, křídlem s tvarem dvojité delty, lichoběžníkovými ocasními plochami uspořádanými do tvaru písmene „X“ a kapsovitým lapačem vzduchu pohonné jednotky v podobě dvouproudového motoru typu FW-41B pod trupem, na úrovni odtokové hrany křídla. Nosičem střely typu KD-63 (YJ-63) se stal letoun typu H-6H z dílny společnosti XAC (Xian Aircraft Industrial Corporation), který není ničím jiným, než modifikací sovětského podzvukového středně těžkého strategického bombardéru typu Tu-16 (Badger A). Pod křídlo letounu typu H-6H lze přitom umístit dvě střely typu KD-63 (YJ-63). První prototyp letounu typu H-6H se od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 2. prosince 1998. Zkoušky střely typu KD-63 (YJ-63) byly zahájeny v roce 2000. První úspěšnou „ostrou“ střelbu za pomoci dvou střel tohoto typu najednou se podařilo uskutečnit v listopadu roku 2002. Do výzbroje PLAAF byla střela typu KD-63 (YJ-63), spolu se svým nosičem v podobě letounu typu H-6H, zařazena zřejmě v roce 2004 nebo 2005. Letoun typu H-6H se přitom stal historicky vůbec prvním bojovým letounem čínských vzdušných sil vyzbrojeným strategickými protizemními řízenými střelami a zároveň prvním modelem z řady H-6 disponujícím schopností vést útoky na pozemní cíle ze vzdálenosti nacházející se mimo dosah prostředků protivzdušné obrany. Všechny předchozí verze letounu typu H-6 se totiž musely spoléhat výhradně na neřízené pumy. Později byla střela typu KD-63 (YJ-63) začleněna též do zbraňového systému letounu typu H-6K. První exempláře tohoto posledního modelu z řady H-6 přitom PLAAF převzalo v roce 2011.

Verze:

KD-63 (YJ-63) – základní modifikace střely typu KD-63 s pasivním TV navedením v koncové fázi letu

KD-63A? – pokročilá modifikace střely typu KD-63 s pasivním IČ navedením v koncové fázi letu. Kromě výše uvedeného se tento model od svého předchůdce v podobě střely typu KD-63 odlišuje instalací nové antény datalinku (nebo GPS systému). Ta se nyní nachází pod nevelkým hřbetním dielektrickým panelem. Naproti tomu anténa datalinku modelu KD-63 vystupuje nad obrys hřbetu trupu. Střela typu KD-63A? disponuje charakteristikami „vystřel a zapomeň“ a její použitelnost není omezena meteorologickými podmínkami. Existence tohoto modelu je přitom známa od února roku 2013.

Uživatelé:  pouze ČLR

Nosič:  H-6H (Badger) – 2 ks a H-6K (Badger)

Naváděcí systém:  KD-63: inerciální systém (autopilot) s rádiovou-povelovou korekcí (navádění v počáteční a střední fázi letu) + pasivní TV samonaváděcí hlavice neznámého typu s dosahem 12 km a odchylkou navedení 2 až 6 m (navádění v koncové fázi letu); KD-63A?: inerciální systém (autopilot) s rádiovou-povelovou korekcí (navádění v počáteční a střední fázi letu) + pasivní IČ samonaváděcí hlavice (navádění v koncové fázi letu)

Pohon:  jeden dvouproudový motor typu FW-41B

Bojová hlavice:  konvenční o hmotnosti 500 kg

 

 

 

TTD:     
Délka: 7,00 m 
Průměr těla:   760 mm
Rozpětí křídla: ?
Startovací hmotnost: 2 000 kg
Max. rychlost: 900 km/h
Letová výška: 600 m
Dosah:   20 - 180 km

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 11.1.2014