Chengdu/PAC JF-17B Thunder    

Typ:  dvoumístná cvičně-bojová modifikace jednomístného lehkého víceúčelového bojového letounu typu JF-17 (Block 2)

Určení:  přeškolování pilotů u bojových útvarů, vybojování vzdušné převahy v prostoru linie, ničení vzdušných cílů v rámci protivzdušné obrany, doprovodné úkoly a útoky na pozemní a hladinové cíle za pomoci přesně naváděné munice

Odlišnosti od letounu JF-17 (FC-1):

- větší délka a robustnější profil příďového dielektrického krytu antény radiolokátoru

- instalace druhého kokpitu, který ukrývá pracoviště instruktora, přímo za původním kokpitem (na pozici palivové nádrže). Oba kokpity tohoto modelu jsou opatřeny společným překrytem, který se sestává z pevného čelního štítku (s neděleným zasklením) a výklopného (směrem doprava) krytu s děleným zasklením (jednou příčnou výztuhou).

- větší průřez hřbetní nástavby, která plynule navazuje na překryt kokpitu a táhne se až ke kořeni SOP. Hřbetní nástavba tohoto modelu zřejmě ukrývá palivovou nádrž.

- odlišný profil zadní části trupu

- instalace modifikovaného křídla s větším rozpětím

- instalace modifikované svislé ocasní plochy (SOP) s větší výškou, náběžnou hranou s větším úhlem šípu a šípovou a nikoliv přímou odtokovou hranou

- větší zastoupení kompozitních materiálů v konstrukci draku

- instalace nového elektro-impulsního systému řízení (FBW)

Historie:  Na počátku druhého desetiletí 21. století se čínská společnost CAC (Chengdu Aircraft Company) z Chengdu z vlastní iniciativy pustila do prací na projektu dvoumístné cvičně-bojové modifikace lehkého exportního jednomístného víceúčelového bojového letounu typu JF-17 (FC-1), a to i přesto, že hlavní provozovatel tohoto stroje v podobě vzdušných sil Pákistánu o takový model nejevil větší zájem. Důvodem vzniku dvoumístného JF-17 (FC-1), který vešel ve známost jako JF-17B, se stalo zvýšení šancí tohoto stroje na úspěch na mezinárodním trhu. Široké veřejnosti byl projekt dvoumístného JF-17B poprvé prezentován v roce 2013 na Pařížské Airshow ve formě zmenšeného modelu. Dvoumístný JF-17 (FC-1) kromě druhého kokpitu obdržel mimo jiné též novou SOP s větší výškou a delší a robustnější příďový dielektrický kryt. Díky tomu bude do přídě trupu tohoto modelu v budoucnu možné nainstalovat pokročilejší radiolokátor kategorie AESA, kterým by měl být vybaven vyvíjený jednomístný model JF-17 (Block 03). Odlišně tvarovaná zadní část trupu zase napovídá, že se pro tento stroj počítá s alternativní pohonnou jednotkou. Stavba prvního prototypu dvoumístného JF-17B byla zahájena v dubnu roku 2016. Rolovací zkoušky tohoto stroje se rozeběhly dne 21. dubna 2017. Do oblak se prototyp dvoumístného JF-17B poprvé vydal 27. dne toho samého měsíce.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    pilot/žák a pilot/instruktor

Pohon:       jeden dvouproudový motor typu Klimov RD-93 ruské výroby s max. tahem 8 300 kp s přídavným spalováním

Radar:        ?

Výzbroj:     jeden dvouhlavňový 23 mm kanón typu „Type 23-3“ (kopie sovětského typu GŠ-23L), instalovaný na břichu trupu, přímo za šachtou příďového podvozku (mírně vpravo od podélné osy), a podvěsná výzbroj, přepravovaná na jednom podtrupovém, čtyřech podkřídlových a dvou koncových křídelních závěsnících (ty jsou vyhrazeny pro krátkodosahové PLŘS)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 20.7.2017