Shenyang J-11D (‘Flanker’)    

Typ:  pokročilá modifikace víceúčelového bojového letounu typu J-11B (Flanker L)

Určení:  vybojování vzdušné převahy v prostoru linie, ničení vzdušných cílů v rámci protivzdušné obrany, doprovodné úkoly a útoky na pozemní a hladinové cíle za pomoci přesně naváděné munice

Odlišnosti od letounu J-11B (Flanker L):

- instalace radiolokátoru neznámého typu z dílny institutu č.14 (?), který využívá pevnou fázovanou anténu s digitálně vychylovaným paprskem (AESA), uvnitř modifikované špice trupu s oválným a nikoliv kruhovým průřezem a ostrými „okraji“ na místo radiolokátoru typu KLJ-4 („Type 1474“)

- instalace digitálního elektro-impulsního systému řízení (FBW)

- instalace dalšího, šestého, páru zbraňových závěsníků pod vnitřními částmi křídla (tímto celkový počet zbraňových závěsníků vzrostl z 10-ti na 12)

- rozšířená škála podvěsné výzbroje o naváděnou munici nové generace, včetně PLŘS krátkého dosahu typu PL-10 a PLŘS středního dosahu typu PL-15

- instalace zatahovatelného nástavce pro doplňování paliva za letu na přídi trupu, vlevo od pilotní kabiny To si ale vyžádalo přesunout kryt pasivního elektro-optického čidla, který se nachází přímo před překrytem pilotní kabiny, z osy hřbetu trupu mírně směrem doprava.

- širší zastoupení kompozitních materiálů v konstrukci křídla a ocasní části trupu To sebou přineslo redukci hmotnosti.

Historie:  Vývojem víceúčelového bojového letounu typu J-11B (Flanker) z dílny společnosti SAC (Shenyang Aircraft Corporation) ze Shenyangu, který není ničím jiným, než modifikací těžkého stíhacího letounu typu Su-27SK (Flanker B) ruské konstrukce s pohonnými jednotkami a zbraňovým systémem čínské výroby, vznikl model J-11D (Flanker). Tento čínský protějšek amerického letounu typu F/A-18E Super Hornet a ruského letounu typu Su-35S se od svého vývojového předchůdce v podobě letounu typu J-11B (Flanker) odlišuje zejména instalací nového radaru, který údajně pochází z dílny 14. institutu, a digitálního elektro-impulsního systému řízení (FBW). Radiolokátor letounu typu J-11D (Flanker) využívá pevnou fázovanou anténu s digitálně vychylovaným paprskem (AESA) a spolupracuje s naváděcím systémem nové generace PLŘS. Zkouškami zmíněný radar údajně prošel v roce 2014 na speciálně upraveném letounu typu J-11B (Flanker). Kromě toho letoun typu J-11D obdržel instalaci nástavce pro doplňování paliva za letu na přídi trupu alá J-16 a dalšího páru zbraňových závěsníků pod křídlem. Změn ale doznala též vnitřní konstrukce draku. První prototyp letounu typu J-11D (D1101) se do oblak poprvé vydal dne 29. dubna 2015, a za využití motorů typu WS-10. Dne 27. října toho samého roku se rozeběhly též letové zkoušky prototypu druhého (1102). Mezitím byl prototyp první (D1101) předán zkušebnímu institutu CFTE (China Flight Test Estabilishment) z Yanliangu. V červenci roku 2016 se od vzletové dráhy údajně poprvé odlepil též prototyp třetí (1103).

Verze:  -

Vyrobeno:  dva nebo tři prototypy

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       dva dvouproudové motory typu Liming WS-10A Taihang s max. tahem po cca 13 200 kp s přídavným spalováním

Radar:        víceúčelový radiolokátor s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (AESA) neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu.  

Vybavení:  - zaměřovací: elektro-optický zaměřovací systém neznámého typu. Tento systém v sobě sdružuje IČ senzor s laserovým dálkoměrem a slouží pro vyhledávání a sledování vzdušných cílů. Instalace jeho kopulovité hlavice se přitom nachází přímo před pilotní kabinou.

Výzbroj:     jeden 30 mm kanón typu GŠ-30-1 se zásobou 150 nábojů, vestavěný do pravého vírového přechodu, a podvěsná výzbroj, přepravovaná na dvanácti pylonech (dvou mezi motorovými gondolami, dvou pod motorovými gondolami, šesti pod křídlem a dvou na koncích křídla – ty jsou vyhrazeny pro PLŘS krátkého dosahu) – PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu PL-10, PLŘS středního dosahu s aktivním RL navedením typu PL-12 a PL-15

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 23.12.2016