Xian H-6G (‘Badger’)

Typ:  námořní raketonosná modifikace středně těžkého bombardovacího letounu typu H-6F

Určení:  ničení hladinových plavidel za pomoci řízených střel

Odlišnosti od letounu H-6F:

- instalace vyhledávacího-naváděcího radiolokátoru typu „Type 245“ (?) uvnitř modifikovaného břišního polokapkovitého krytu nacházejícího se přímo před šachtou příďového podvozku, který se vyznačuje výrazně robustnějším profilem, na místo bombardovacího radiolokátoru (kryt radiolokátoru tohoto modelu má identický tvar a rozměry jako kryt radiolokátoru letounu typu H-6D)

- instalace dvou párů závěsníků, na které se umisťují podzvukové protilodní řízené střely typu YJ-83K (4 ks), pod vnějšími panely křídla (později některé exempláře tohoto modelu obdržely nový, robustnější, vnitřní pár křídleních závěsníků - na ten se umísťují nadzvukové protilodní řízené střely typu YJ-12)

- instalace antény datalinku na hřbetu trupu

- instalace prostředků REB v podobě aktivního RL rušiče a výmetnic klamných IČ/RL cílů (jejich instalace se nachází na bocích zádě trupu, na úrovni předkýlu svislé ocasní plochy) na místo obranné hlavňové výzbroje – v této souvislosti ze hřbetu trupu (v oblasti za kabinou letové posádky) a z břicha trupu (v oblasti za trupovou pumovnicí) zmizely obě dálkově ovládané střelecké věže, zatímco ocasní střeleckou věž nahradil obdobně tvarovaný aerodynamický kryt (kabina „ocasního“ střelce přitom zůstala zachována)

- absence vystouplých polokapkovitých průzorů nacházejících se na bocích ocasní části trupu, přímo pod vodorovnou ocasní plochou

Historie:  Na počátku 90. let se vzhledem k neúspěchům v domácím vývoji na poli strategických bombardovacích letounů (typ Xian H-7) musely strategické síly PLAAF a PLANAF stále plně spoléhat na středně těžké dvoumotorové podzvukové bombardovací letouny řady H-6. Protože tento derivát sovětského letounu typu Tu-16A (Badger A), jehož původ lze vystopovat v první polovině 50. let, bylo možné považovat za morálně zastaralou techniku už v době, kdy byl zařazen do výrobního programu závodu č.172 z Xianu, Číňané se tehdy pokusili vyjednat nákup moderních středně těžkých nadzvukových bombardovacích a raketonosných letounů typu Tu-22M3 (Backfire C) ruské výroby. Rozpad znepřáteleného SSSR, k němuž došlo v roce 1991, totiž na počátku 90. let umožnil opět navázat čilé obchodní vztahy s ruskými výrobci. Rusové ale tyto stroje nakonec Číňanům prodat odmítli. Z tohoto důvodu se PLAAF a PLANAF muselo v otázce náhrady letounů řady H-6 opět spolehnout na domácí průmysl. Ten přitom na poptávku po nových strategických raketonosných letounech ze strany PLAAF a PLANAF zareagoval novými modifikacemi již existujícího typu H-6. Speciálně pro PLANAF, které tehdy hledalo nástupce raketonosných letounů typu H-6D (H-6IV), byla konkrétně navržena verze nesoucí označení H-6G (paralelně vyvíjená raketonosná modifikace pro PLAAF zase vešla ve známost jako H-6H). Zatímco letoun typu H-6D (H-6IV) se musel spoléhat na dvojici poněkud nepraktických těžkých protilodních řízených střel s aktivním radiolokačním navedením typu YJ-6 (CAS-1A Kraken) nebo YJ-61 (CAS-1B Kraken), které byly vystavěny na sovětských technologiích z 50. let, hlavní zbraní letounu typu H-6G se stala čtveřice podstatně modernějších a o poznání lehčích protilodních řízených střel s aktivním radiolokačním navedením typu YJ-83K. Ty samé střely se přitom staly též součástí zbraňového systému nadzvukového stíhacího-bombardéru typu JH-7/-7A (Flounder). Tyto letouny ale vykazují o poznání kratším doletem a vytrvalostí. Naproti tomu jsou o poznání rychlejší a v neposlední řadě též méně zranitelné. Poprvé byl raketonosný model H-6G spatřen na propagačním videu konsorcia AVIC I (Aviation Industries of China I), pod které náleží společnost XAC (Xian Aircraft Industrial Corporation) z Xianu. Zmíněné video bylo přitom možné shlédnout na Air Show China konající se na konci roku 2002 v Zhuhai. Letoun typu H-6G byl do výzbroje PLANAF zařazen v roce 2005. Nejméně jeden z nich (rudá 089) létá v konfiguraci se dvěma kontejnery s aktivním rušičem nepodobnými americkým REB kontejnerům typu AN/ALQ-131 na vnějších křídleních zbraňových závěsnících. Identické kontejnery se přitom staly též součástí podvěsného vybavení některých letounů typu JH-7/-7A (Flounder). Provozovatelem zmíněného exempláře letounu H-6G (rudá 089) je zkušební institut CFTE (China Flight Test Estabilishment) z Yanliangu. Jiné exempláře tohoto stroje byly zase později upraveny na nosiče nové nadzvukové protilodní řízené střely velkého dosahu typu YJ-12. Tyto střely se přitom umisťují v počtu dvou exemplářů na zesílený vnitřní pár křídleních závěsníků. Existence takto modifikovaného letounu typu H-6G je známa od září roku 2013. PLANAF přitom s letouny typu H-6G údajně počítá až do příchodu nadzvukových stíhacích-bombardérů typu JH-7B (Flounder).

Verze:  -

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  pouze ČLR

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:       dva proudové motory typu Xian WP-8 (kopie sovětského typu RD-3M-500) s max. tahem po 9 500 kp 

Radar:        vyhledávací-naváděcí impulsní dopplerovský radiolokátor typu „Type 245“ (?). Radiolokátor tohoto stroje slouží pro vyhledávání a sledování rozměrných pozemních a hladinových cílů a navádění protilodních řízených střel. Jeho instalace je přitom umístěna uvnitř polokapkovitého krytu nacházejícího se na břichu přídě trupu, přímo před šachtou příďového podvozku.

Vybavení:   - obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“, výstražný RL systém (jeho anténa se nachází na vrcholu SOP), výstražný protiraketový systém (jeho senzory se nacházejí po stranách přídě trupu), aktivní rušič a dvanáct výmetnic klamných IČ/RL cílů (po šesti na obou bocích zádě trupu, na úrovni protáhlého předkýlu svislé ocasní plochy)

Výzbroj:      protilodní řízené střely s aktivním RL navedením typu YJ-83K (max. 4 ks) nebo YJ-12 (max. 2 ks), přepravované na čtyřech závěsnících nacházejících se pod křídlem (na vnější pár křídleních závěsníků lze na místo střel umístit kontejnery s aktivním rušičem)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 34,20 m 
Délka:   34,80 m
Výška: 10,36 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 6.1.2014